Maten blir billigere – igjen

Matprisene falt med 3,1 prosent fra november til desember

Matprisene falt med 3,1 prosent fra november til desember Foto:

Av

Vi tjener på konkurransen mellom aktørene i dagligvarebransjen.

DEL

Gå høsten i møte - KUN 88 kr for 8 uker med papiravisen og alt innhold på nett

Prisene på mat går ned for femte måned på rad.

– Nok en gang ser vi at den sterke konkurransen mellom dagligvareaktørene slår ut til forbrukernes fordel, sier direktør Ingvill Størksen for Virke dagligvare.

Juletilbud

Konsumprisindeksen gikk ned med 0,5 prosent, og fallende matvarepriser er en betydelig del av forklaringen, viser tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB).

Matprisene falt med 3,1 prosent fra november til desember 2016. Størksen peker på at det denne gangen var juletilbudene som førte til prisfallet.

– Matprisfallet var på 3 prosent fra november til desember 2015, og fra 2011 til 2014 falt matprisene mellom 0,2 og 1,7 prosent i samme periode. Dette understreker at endringen til  tre store aktører har ført til en sterkere konkurranse, og det merker kundene på lommeboka, påpeker Størksen.

Svekket prisene

Endringen til tre, mer jevnstore dagligvarekjeder har styrket konkurransen og dermed svekket matprisene, ifølge Størksen.

– Ser vi året under ett, er det åpenbart at prisutviklingen på matvarer skiller seg fra konsumprisindeksen for øvrig. Der totalindeksen for hele året har vokst med 3, 5 prosent, har matvarer økt med beskjedne 1,7 prosent i samme periode, sier Virke-direktøren. (ANB)

Artikkeltags