Onsdag ble Designindustriens bransjedag avholdt på Bristol i Oslo. Her ble også fire gjeve priser fra året som har gått delt ut. De fire som fikk pris var:

– Hadeland Glassverk er Årets merkevarebygger!

– Røros Tweed får Eksportprisen!

– Klassikerprisen går til «Lilje»-serien til Trygve Eriksen – produsert av Arven!

– Prisen Årets produkt gis til Norsk Dun og Norvigroup for «Stay»-kolleksjonen!

Ble hyllet

Prisvinnerne ble hyllet av bransjeleder Egil Sundet, som delte ut prisene på vegne av Designindustrien.

– Dette er svært verdige vinner – og fremragende representanter for møbel- og interiørindustrien. Det skjer utrolig mye spennende innenfor norsk design og ferdigvare for tiden. Nå håper jeg myndighetene ser det fantastiske verdiskapingspotensialet i bransjen vår, og at vi endelig kan få et dedikert eksportkontor for å hjelpe norsk design ut i verden, uttaler han.

Norvigroup og Norsk Dun har våget å gå nye veier med sin nye kolleksjon, «Stay» . Nå belønnes dundronningene på Mysen med bransjedagens produktpris.

– «Stay» er blitt tatt imot veldig godt i markedet. Vi har fått mye ros for at vi har tenkt utenfor boksen og konvertert dundyner og dunputer til personlige livsstilsprodukter, forteller Kari Setsaas, administrerende direktør i Norvigroup.

LES OGSÅ: Mysen-firma opplever stor suksess – nå kan de vinne høythengende pris

Flytter produksjon fra Kina og hjem

I utviklingsprosessen har fokus vært rettet mot funksjon. Alt skal spille en rolle – og ingenting skal kastes. Ikke en gang emballasjen. Den er spesialutviklet for «Stay»-kolleksjonen, og kan benyttes til reise, oppbevaring og beskyttelse. Produktene er dessuten produsert etter strenge miljøkrav.

– Vi jobber konstant med forbedringer i hele verdikjeden, det være seg sirkularitet, levetid og universell utforming. Nå har vi akkurat flyttet den siste rest av produksjon fra Kina og tilbake til Norge. Vi er veldig stolte av å produsere på Mysen og være en del av norsk industri og designindustrien, sier Setsaas.

Bransjejuryen er svært begeistret for den myke nyskapingen:

«Norsk Dun har med den nye produktserien sin skapt dunprodukter som er utviklet ned til den minste detalj, og gitt noe nytt, noe mer, et helt konsept rundt det erketypiske norske produktet dundynen,» står det i juryuttalelsen.

LES OGSÅ: Eiendomsinvestor med nyetablering