Satser på populære Rygge-ruter

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

London, Krakow og Alicante kan være blant de første destinasjonene – dersom Rygge Airport lykkes med å gjenåpne Moss lufthavn Rygge i april neste år.

DEL

– Raskeste vei tilbake til et sted mellom 1,5 og 2 millioner passasjerer er med ruter til de mest populære byene som var på det forrige kartet, hevder en optimistisk daglig leder Knut R. Johannessen overfor Sarpsborg Arbeiderblad.

Tirsdag fikk sarpingene muligheten til å bli bedre kjent med   Rygge Airport. Det var i forbindelse med et investormøte på Quality Grålum. Selskapet jobber med å få inn kapital slik at prosjektet kan få over i en ny fase.

Et 20-talls personer møtte opp. Flere av disse var tidligere ansatte ved flyplassen. Spent på hva som skjer videre. Tillitsvalgt Iselin Blakkestad fra Sarpsborg kjempet helt til det siste.

Etter møtet hadde hun denne kommentaren:

– I dag er jeg mer positiv enn tidligere, men fortsatt er det langt fram.

Ingen avtaler med flyselskaper

Det er helt tydelig at savnet av Moss lufthavn er stort. Det første spørsmålet etter presentasjonen til daglig leder handlet da også om hvilke flyselskaper som er aktuelle. Men Knut Johannessen holder fortsatt kortene tett til brystet. Verken overfor den lille forsamlingen eller SA er han særlig snakkesalig om den saken.

– Vi har følere ute og snakker med flere som er oppriktig interessert i ruter til en liten og effektiv flyplass. Det er ulike typer flyselskaper.

Rygge Airport mener forhandlingsgrunnlaget er betydelig bedre enn da Ryanair var mer eller mindre enerådende.

Rygge  20160601.
Tillitsvalgt på Rygge lufthavn, Iselin Blakkestad, holder appell under demonstrasjonen på Rygge lufthavn onsdag ettermiddag mot regjeringens innføring av flypassasjeravgift.
Foto: Henrik Skolt / NTB scanpix

Rygge 20160601. Tillitsvalgt på Rygge lufthavn, Iselin Blakkestad, holder appell under demonstrasjonen på Rygge lufthavn onsdag ettermiddag mot regjeringens innføring av flypassasjeravgift. Foto: Henrik Skolt / NTB scanpix Foto:

– Ryanair er hjertelig velkommen til oss, men ikke på de samme betingelsene som tidligere. Det tror vi kan gjøre det enklere å få inn flere aktører.

Mange av de samme destinasjonene

På det meste hadde Moss lufthavn Rygge nærmere 2 millioner passasjerer. Ifølge Knut Johannessen er det naturlig med ruter til mange av de tidligere destinasjonene. Det videre arbeidet med flyselskapene vil avklare hvilke ruter som det er mest aktuelt å starte opp med.

I dag er jeg mer positiv enn tidligere

Iselin Blakkestad, tidligere tillitsvalgt

De neste månedene skal brukes til blant annet nye forhandlinger med Forsvaret samt få til en avtale som sikrer tilgangen til terminalbygningen og parkeringshuset. I litt senere i denne fasen starter jobben med å få inn langsiktig kapital i størrelsesorden 60 til 80 millioner kroner fra en utenlandsk industriell investor med bransjeerfaring.

Tidsfristen for å få inn prosjektkapitalen går snart ut. Samtidig har styret i Rygge Airport utfordret Østfold-kommunene til å bidra med penger.

Det er søkt om 175.000 kroner fra Sarpsborg. Rådmann Unni Skaar vurderer tiltaket som strategisk interessant, men mener at søknaden ikke sannsynliggjør at Rygge Airport vil lykkes i dette arbeidet. Innstillingen fra rådmannen er derfor negativ når formannskapet i neste uke skal ta stilling til søknaden.

Moss Lufthavn Rygge

  • Flyplassen  ble offisielt åpnet i februar 2008. I slutten av 2015 vedtok flertallet på Stortinget en flyseteavgift.  Den førte til at Ryanair trakk ut sine basefly.
  • Driftsselskapet Rygge Sivile Lufthavn valgte da å legge ned driften etter sommersesongen 2016. På det meste hadde flyplassen 1,9 millioner passasjerer.
  • Rygge Airport er et nystiftet selskap som jobber aktivt med gjenåpne Moss Lufthavn Rygge i april 2018.

Artikkeltags