«For ikke å styrte bør man snu i tide»

Slik vil det gå dersom flyseteavgiften blir innført som planlagt, ifølge LOs distriktssekretær Ulf Lervik.

Slik vil det gå dersom flyseteavgiften blir innført som planlagt, ifølge LOs distriktssekretær Ulf Lervik. Foto:

Av
Artikkelen er over 4 år gammel

Ulf Lervik i LO mener Regjeringen ikke har noe valg når det gjelder flyseteavgiften: Den kan snu eller styrte.

DEL

KronikkI innspurten til statsbudsjettet for 2016 så fant de borgerlige opp flyseteavgiften, for å få budsjettet i balanse. Regjeringen var på desperat leting etter å finne ut hvordan de kunne dekke inn de store skattekuttene de først og fremst har gitt til de som har mer enn nok fra før.

Dette i godt samarbeid med støttepartiene KrF og Venstre. De besluttet å legge inn avgiften på en milliard kroner, til ei næring, for å få inndekning på statsbudsjettet.

Lander storstilt demonstrasjon på Rygge

Vel vitende om at det ikke hadde vært noen som helst forutgående prosess eller konsekvensanalyse av mulige samfunnsmessige, økonomiske og miljømessige konsekvenser av avgiften. Noe som er vesentlig når man vedtar en ny skatt i milliardklassen for ei næring.

Derfor ble vedtaket at den skal innføres fra 1. april etter en høring. Altså likt vedtak og fremgangsmåte som de gjorde med poseavgiften i fjor.

Østfold Venstre taler sjefen sin midt imot - sier nei til flyseteavgift 

Å vedta en avgift, uten å vite konsekvenser for miljø, distriktspolitikk, næringsutvikling eller arbeidsplasser, er ikke seriøst. Man må spørre seg om Regjeringen har forstått alvoret i saken. At 5-6000 kan miste jobbene sine hvis avgiften innføres, i en situasjon der arbeidsledigheten stiger dramatisk, er uforståelig.

Høyre, FrP, KrF og Venstre har også kjørt seg selv opp i et hjørne som de har problemer med å komme seg ut av. Derfor forsøkes det nå å få debatten om flyseteavgiften til å handle om helt andre ting en den faktisk handler om.

«Flyplassen er bygd på leirgrunn hvis den er helt avhengig av et flyselskap»

Det er blant annet en fullstendig avsporing å trekke inn enkelte useriøse flyselskaper i denne debatten. Selv om regjeringen og dens støttepartier skulle vært mye mer på banen for å hindre sosial dumping, fagforeningsknusing og u-seriøsitet i luftbransjen, så handler ikke flyseteavgiften om det.  

Flyseteavgiften handler først og fremst om måten den er kommet til, foreslått og vedtatt på.

Camilla ber om snuoperasjon 

Først må man ha konsekvenser for en slik ny avgift på bordet, så kan den sendes på høring før eventuelt vedtak fattes. En slik avgift som skaper store konsekvenser for arbeids- og næringsliv bør også diskuteres med partene i arbeidslivet.

Det er en del av trepartssamarbeidet og den norske modellen.

Regjeringen trakk forslaget om poseavgiften som ikke fikk tilsvarende konsekvenser for distriktspolitikk, arbeids- og næringsliv som flyseteavgiften vil få. Så kjære Erna og Siv og dere andre som står bak avgiftsvedtaket:

Det er lov å snu i tide.

Er problemet flyavgiften, eller at Ryanair forsvinner fra Rygge? 

Det er blant annet en fullstendig avsporing å trekke inn enkelte useriøse flyselskaper i denne debatten.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags