«Gammelmodig synsing om elbiler»

Snakker varmt: Ikke uventet snakker innsenderen varmt for elbilen.

Snakker varmt: Ikke uventet snakker innsenderen varmt for elbilen.

Av
Artikkelen er over 4 år gammel
DEL

MeningerI en artikkel 8. mars gir Arild Hansen råd om bilkjøp under tittelen «Hjelper deg å velge drivstofftype. Det kunne like gjerne stått «Prøver å overbevise deg om å kjøpe eksosbil».

Hansen leder Autobransjens leverandørforening, en gruppering som leverer bildeler og verkstedutstyr. Påstandene (i kursiv) er preget av gammeldags tankegods som det er god grunn til å nyansere:

«Har du en reisevei på minimum fire mil til jobben, bør du velge dieselbil.»

De fleste nyere elbiler fikser åtte mil daglig uten å lade, også om vinteren. Om det kniper blir hurtigladenettverket stadig bedre. I tillegg er rekkevidden på elbiler økende.

«Ny teknologi vil gi oss både bensin- og dieselmotorer med utslipp vi kan inhalere.»

Vi anbefaler ingen å inhalere dieseleksos, selv ikke fra biler med Euro 6. De har vist seg å slippe ut 4–20 ganger mer nitrogenoksider (NOx) enn oppgitt. NOx bidrar til luftveissykdommer. Det er også grunn til å spørre om «ny teknologi» er realistisk etter Volkswagens utslippsjuks. Konsernet sier nå at «framtiden er elektrisk».

«Er du pensjonist, bor i Askim, kjører til Obs! for å handle eller til hytta på Lyseren, er elbil et greit valg. Men du må sørge for å ha et elektrisk opplegg i boligen og hytta som tåler hurtiglading.»

De fleste elbilister bruker elbilen som husets nummer én-bil (dersom de har to), og kjører lengre turer daglig enn til butikken eller Askim-Lyseren. Rask lading skjer dessuten på hurtigladestasjoner (effekt fra 50 kW). Hjemmelading skjer typisk med effekter mellom 2,3 og 7,2 kW. Elbilforeningen anbefaler Type 2-ladeuttak i stedet for jordet kontakt. Det gir sikker og effektiv lading.

«Jeg tror også at disse godene blir fjernet. Det vil trolig medføre at færre kjøper elbil i framtiden.»

Etter 2020 vil elbilene få færre fordeler, i takt med at prisene faller – særlig fordi batterier blir billigere. Samtidig skal den som «forurenser betale». Derfor vil elbil fortsatt lønne seg.

Til slutt: Det fastslås at artikkelen baserer seg «på hva som er lønnsomt og praktisk for bileiere – og ser bort fra miljøhensyn». Et underlig valg, siden elbilens unike egenskap er null lokale utslipp. Helsegevinsten er en kollektiv elbilfordel.

På lønnsomhet er elbilen uansett vinneren. En kilowattime (kWh) koster under en krone, og en elbil bruker typisk 1,5-2 kWh/mil. Med fossilt, en literpris på 13–14 kroner og 0,6-0,7 l/mil, blir det 8–10 kroner. Det er rundt 80 prosent, eller mer, i favør elbilen.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags