«Det er et rimelig krav at E18-strekningen mellom Melleby og Ørje blir møtefri»

BREDERE: I 1996 fikk veiminister Valgerd S. Haugland økt veibredden på E18 øst for Mysen fra 7,5 til 10 meter.

Foto: Lise Kari Holøs

BREDERE: I 1996 fikk veiminister Valgerd S. Haugland økt veibredden på E18 øst for Mysen fra 7,5 til 10 meter. Foto: Lise Kari Holøs Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel
DEL

MeningerAt E18 skal være en trygg vei er et opplagt krav. Det er landets nest viktigste innfartsåre. Det er kun E6 som har mer tungtransport inn og ut av landet enn E18.

Hver femte lastebil som kommer inn til landet kommer via E18. Derfor er det et rimelig krav at strekningen mellom Melleby og Ørje blir møtefri- skilt fysisk med et midtrekkverk.

De fleste ønsker seg en firefeltsvei, men det er neppe mulig innen rimelig tid. Den ble bygd som en tofeltsvei og det vil koste mye å utbedre den, i overkant av to milliarder kroner.

Nå presser Sp's stortingsrepresentant Ole Andre Myhrvold fortjenestefullt på med følgende spørsmål: Når kan bilistene forvente å kjøre på møtefri vei mellom Melleby og Ørje? Det er statsråd Ketil Solvik-Olsen (Frp) som skal svare. Spørsmålet er rettet skriftlig til statsråden, og han må svare skriftlig.

Krever svar av veistatsråden om når mangel på E18 er på plass 

Spørsmålet er todelt. Myhrvold viser på ene siden til at Statens vegvesen har uttalt at de venter på beskjed fra Solvik-Olsen om hva slags standard det skal være på framtidens E18 mellom Melleby og Ørje.

«Har statsråden gitt signal om hvilken type møtefri vei som skal bygges mellom Melleby og Ørje», spør Myhrvold. Signal har statsråd gitt i intervju med Smaalenenes Avis.

Det går mot tofelts møtefri vei. Kostnaden er under det halve av å bygge firefelts vei, fra 500 millioner til en milliard kroner.

Sjåfør anmeldt etter utforkjøringen ved E18 – erkjente straffeskyld 

Det er tidligere regjeringers mangel på framsynthet som rammer E18. Den var først tenkt med en veibredde på 7,5 meter. Det vil si at to lastebiler ville hatt problemer når de møtte hverandre.

Det skjedde heldigvis ikke. Veien ble langt bredere, men altså ikke bred nok til at man i dag kan sette opp et midtrekkverk. Det krever bredere veiskuldre og forbikjøringsfelt.

Snart kan du se et slikt skilt på E18 ved Knapstad 

Når det går mot fortsatt tofeltsvei er det fordi trafikken fortsatt er under kravene til firefeltsvei. Årsdøgnstrafikken er nå 6.500 biler øst for Mysen, men trafikken øker og mer enn prognosene skulle tilsi. Det mest framsynte er å bygge firefelts motorvei helt til grensen.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags