Derfor bør du ikke bruke slumre-knappen

Foto:

Av
Artikkelen er over 4 år gammel

Det å utsette morgenalarmen påvirker søvnen din.

DEL

Vi kan nok alle være enige om at det virker fristende med fem minutter ekstra i senga når alarmen nådeløst prøver å dra deg ut fra dyna tidlig på morgenen.

Naturlig vekking

Skal vi tro ASAP Science er imidlertid det lureste du kan gjøre å la være. Det å avbryte søvnmønsteret med en alarm, og deretter falle tilbake til søvnen igjen, fører bare til at du sover dypere enn du gjorde til å begynne med.

Les også: Ingen grunn til å fortvile over stor rumpe

Om du vanligvis står opp klokka sju hver dag vil nemlig kroppen din automatisk begynte å produsere kortisol og andre hormoner du trenger for å holde deg våken allerede klokka seks, slik at du begynner å komme ut av den tunge søvnen.

Om du da setter alarmen til å vekke deg halv sju, og kroppen kun er halvveis i sin egen oppvåkningsprosess, vil det føre til at du faller tilbake i søvnrytmen, og alt arbeidet kroppen har lagt for å vekke deg i utgangspunktet nullstilles.

Les også: Forskning: 4 psykiske knekker Facebook kan gi deg

La knappen være

Det er med andre ord mye mer fordelaktig å la slumre-knappen være i fred, slik at du står opp i en lettere søvn enn det du vil gjøre om du sovner på nytt.

Sett heller alarmen til sju i utgangspunktet, så får du en ekstra halvtime med sammenhengende søvn. Den vil gi deg mye mer energi enn ti minutter delt opp i tre bolker, foreslår ASAP Science.

 

Artikkeltags