Nå må du passe på – skogens konge er aktiv for tiden

Foto:

Av
Artikkelen er over 2 år gammel
DEL

Akkurat i disse dager er det mange som har et ublidt møte med skogens konge på veien, skriver Broom.

Det er særlig i skumringen og grålysningen at påkjørsler av elg og annet hjortevilt skjer om vinteren, ifølge forsikringsselskapet If.

Flertallet av kollisjoner med elg og annet hjortevilt skjer i mørketidsmånedene fra oktober til februar.

LES OGSÅ: I dag endres fartsgrensen på nye E18 til 100 kilometer i timen

Økning i rådyr-påkjørsler

I jaktåret 2015-2016 mistet 5671 elg, hjort, villrein og rådyr livet etter kollisjoner på norske veier, ifølge tall fra Statistisk sentralbyrå.

Det har vært en nedgang av påkjørte elg (ned 9 prosent) og hjort (ned 18 prosent) det siste året, men en økning av kollisjoner mellom rådyr og motorkjøretøy (10 prosent).

Slik unngår du elgen

– Våre råd til deg som er ute på veien: Følg med på skilting, kjør aktsomt, ha blikket høyt og beveg det fra side til side der det er ekstra høy risiko for å støte på elg, rådyr, hjort eller rein. Og – som alltid – tilpass farten etter forholdene, sier kommunikasjonsrådgiver Sigmund Clementz i If.

Risikoen for å kjøre på elg og annet hjortevilt er aller størst i skumringen om kvelden og i grålysningen om morgenen i vinterhalvåret.

Rammer hode, ansikt og nakke

På denne årstiden holder også hjortedyrene større avstand til vei og bebyggelse om dagen, noe som fører til at det blir færre påkjørsler på dagtid enn i sommerhalvåret, skriver Broom.

Når en personbil i høy hastighet treffer en elg på 200-300 kilo, er det snakk om et svært kraftig sammenstøt.

Selv om nye biler blir sikrere og sikrere fysisk, er det vanskelig å beskytte seg mot en slik kollisjon. De fleste personskader etter sammenstøt med elg rammer hode, ansikt og nakke.

Du har ett sekund på deg

Løper en elg ut i veien 20 meter foran deg i 80-sonen, har du bare ett sekund på å stoppe.

LES OGSÅ: Vekta peker nedover for skogens konge

De alvorlige skadene oppstår særlig der elgen kommer brått på slik at bilsjåføren ikke har særlig mulighet til å bremse opp. Det er stor fare for at sjåfør og passasjerer blir invalidisert for livet.

Artikkeltags