Vil fokusere på jordvern og tettstedsutvikling i den nye storkommunen

Noen av det midlertidige styret i Indre Østfold Venstre. Fra venstre, styremedlem Ulf Kolstad fra Askim, styreleder Ingunn Hensel fra Eidsberg, styrets nestleder Synnøve Ihlebekk fra Hobøl og sekretær Jenny Hensel Vikeby fra Eidsberg. Styremedlemmene som ikke er på bildet er Kristin Bahary fra Spydeberg og Per Arvesen fra Trøgstad. Heller ikke kasserer Gisle Gudim fra Askim var tilstede da bildet ble tatt.

Noen av det midlertidige styret i Indre Østfold Venstre. Fra venstre, styremedlem Ulf Kolstad fra Askim, styreleder Ingunn Hensel fra Eidsberg, styrets nestleder Synnøve Ihlebekk fra Hobøl og sekretær Jenny Hensel Vikeby fra Eidsberg. Styremedlemmene som ikke er på bildet er Kristin Bahary fra Spydeberg og Per Arvesen fra Trøgstad. Heller ikke kasserer Gisle Gudim fra Askim var tilstede da bildet ble tatt. Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

Klima- og miljøminister Ola Elvestuen (V) var til stede da Venstre slo sammen de fem lokallagene i den nye storkommunen.

DEL

– Vi kan ikke bygge på matjord bare fordi det er lettest å bygge på flat mark. Det er godt mulig at nye bygninger må oppføres i ulendt terreng, forklarer Ingunn Hensel (V).

Hun er valgt som leder for det Indre Østfold Venstre sitt midlertidige styre. Vern av matjord mener hun er viktig og vil kun ofre dyrkbar jord for noen få enkeltprosjekter, som for eksempel tog bane. Ellers mener hun at man må tenke fortetning når man skal bygge nytt – eller sprenge seg inn andre steder som er dårlig egent for matproduksjon.

En representant fra hver gamle kommune

Hensel er Eidsbergs representant. Nestlederen i det midlertidige styret er Synnøve Ihlebekk fra Hobøl. De tre andre styremedlemmene er; Ulf Kolstad fra Askim, Kristin Bahary fra Spydeberg og Per Arvesen fra Trøgstad. I tillegg er Gisle Gudim fra Askim valgt som kasserer og Jenny Hensel Vikeby fra Eidsberg ble valgt som sekretær.

– Det er viktig at mindre tettsteder som Tomter og Havnås også får blomstre i den nye storkommunen, understreker Hensel.

– Hvordan skal dere konkret gjøre det?

– Jeg tror at de som bor i tettstedene vet best hvordan det skal gjøres. Så utfordringen blir å nå ut til dem og få de med på laget, forklarer Hensel.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Foredrag i et møterom hos Dynatec under stiftelsen av Indre Østfold Venstre.

Foredrag i et møterom hos Dynatec under stiftelsen av Indre Østfold Venstre. Foto:

Kulturminner og gamle bygninger

Det midlertidige styret skal også se på hvilke gamle bygninger og kulturminner som bør få stå i fred. Det strides fremdeles om bygg som den gamle Vikingpipa.

– Hva hvis valget står mellom vern av en gammel bygning og matjord?

– Jeg tror ikke det er så lurt å se på det i svart/hvitt. Det går jo for eksempel an å integrere ny bygningsmasse i gamle bygg, sier Hensel.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Klima- og miljøminister, Ola Elvestuen fulgte med på foredrag under stiftelsesmøte. Han hadde også selv et foredrag om vern av matjord. I forgrunnen sitter nylig valgt leder for det midlertidige styret i Indre Østfold Venstre, Ingunn Hensel.

Klima- og miljøminister, Ola Elvestuen fulgte med på foredrag under stiftelsesmøte. Han hadde også selv et foredrag om vern av matjord. I forgrunnen sitter nylig valgt leder for det midlertidige styret i Indre Østfold Venstre, Ingunn Hensel. Foto:

Miljø og elbiler i Indre Østfold

– Vi må tenke klima på mange nivåer om vi skal nå Parisavtalens mål. Internasjonal, nasjonalt, kommunalt og på et personlig nivå. På kommunalt nivå er det viktig å stoppe tap av natur og begrense bruken av plast, forklarer klima- og miljøminister, Ola Elvestuen (V).

For ordens skyld er ikke plastikk direkte omtalt i Prisavtalen, men mikroplast i havene har fått en økt bevissthet etter at avtalen ble signert i 2016. Et annet miljøtiltak klima- og miljøministeren ønsker gjennomført er elektrifisering av Norges bilpark. Det inkluderer at elbilene slipper hele eller deler av bompengene på E18.

– Bompengene på E18 er der for å betale for veien. Er det riktig at de som ikke har rå til elbil skal betale for veiene til dem som har rå til det?

– Vi har satt som mål at alle nye biler skal være elbiler innen 2025. For å få det til må det være klare fordeler med å kjøpe elbil. Det er gitt rom til dem som eier veier som har bompenger til å belaste elbiler halv takst. Dessuten finnes det andre tiltak for dem som har lite penger, avslutter Elvestuen.

E18 er eid av staten, mens fylkesveiene er eid av fylkeskommunen. Ingunn Hensel, som nå er leder av det midlertidige styre i Inder Østfold Venstre, har tidligere uttalt at det er mulig at elbilene bør betale for veiene de kjører på.

Artikkeltags