- Unngå flaskehalsen

Østfold Høyres listetopper Ingjerd Schou og Tage Pettersen ønsker at tunnelen som skal munne ut her ved Bøndenes Hus i Hærland, må bygges for fremtiden - med to løp i hver retning.

Østfold Høyres listetopper Ingjerd Schou og Tage Pettersen ønsker at tunnelen som skal munne ut her ved Bøndenes Hus i Hærland, må bygges for fremtiden - med to løp i hver retning. Foto:

Artikkelen er over 8 år gammel

Den planlagte E18-tunnelen i Hærland vil bli en fremtidig flaskehals, dersom den ikke får to tunnelløp i hver retning. Det mener Høyres Ingjerd Schou og Tage Pettersen.

DEL

Gå høsten i møte - KUN 88 kr for 8 uker med papiravisen og alt innhold på nett

De ønsker at det bygges ut fire felts motorvei helt fra Momarkenkrysset til Ørje - og går til valg på at den nye Hærlandtunnelen anlegges med to løp i hver retning, og ikke ett, som planene tilsier.

- Unngå kork og ulykker

- Da blir tunnelløsningen som planlegges her i Hærland rett og slett en flaskehals, påpeker Tage Pettersen og bruker utbyggingen av Eidet-tunnelen på E6 i Sarpsborg som et skrekkens eksempel. Der ble det først bygd kun ett tunnelløp i hver retning, noe som førte til trafikkork og farlige situasjoner. Enden på visa ble at man måtte utvide til to tunnelløp.

- For å unngå tilsvarende trafikkproblemer på nye E18 gjennom Eidsberg bør derfor den nye tunnelen gjennom Hærland ha to løp i begge retninger. Dessuten har EU pålagt alle å bygge to tunnelløp der årsdøgnstrafikken er over 8.000 biler. Nå er tallene her i Eidsberg ikke langt unna, sier Pettersen.

- Tenker for smått

Østfold Høyres toppkandidat til stortingsvalget, Ingjerd Schou fra Spydeberg, mener rett og slett at myndighetene tenker for smått når de planlegger E18 fra Momarkenkrysset til Melleby på grensen til Marker, og at de burde ha lært av erfaringene ved Eidet.

Tunnelløpet til den nesten 400 meter lange tunnelen vil munne ut rundt 100 meter fra dagens Bøndenes Hus. Det nordligste feltet skal ha to kjørefelt, mens det sørlige mot Markers grense skal ha tre kjørefelt. Men selve tunnelen skal kun ha ett løp.

- Bygg veien for fremtiden, oppfordrer Ingjerd Schou.

- Vil en slik Høyre-løsning på tunnelproblematikken forsinke utbyggingen av denne delen av E18?

- Nei. Planene ligger der. Det gjelder kun å utvide tunnelen, og det vil ikke forsinke prosessen, hevder Schou.

- Betyr dette at Høyre vil ha fire felts motorvei helt frem til Ørje?

- Ja. Vi snakker tross alt om en stamvei mot Stockholm, Finland, de baltiske land og Russland. Høyre kan ikke sitte stille og se på at det nå planlegges og bygges for fortiden og ikke fremtiden. Dette er ikke å bygge for fremtiden, men et prosjekt som garantert må utvides ganske raskt, sier Ingjerd Schou til smaalenene.no.

Artikkeltags