Olaf og Olav nølte ikke med å takke ja da de fikk spørsmålet fra skolen

IVRIGE KURSHOLDERE: Svein Tretterud (69), Olaf Skrattalsrud (78) og Olav Risbråthe (73) stiller ivrig opp for å lære bort lafting.

IVRIGE KURSHOLDERE: Svein Tretterud (69), Olaf Skrattalsrud (78) og Olav Risbråthe (73) stiller ivrig opp for å lære bort lafting.

Av

Elevene som har arbeidslivsfag ved Trøgstad ungdomsskole er godt i gang med laftekurs. Når de er ferdige skal de gi bort mesterverkene.

DEL

Byggeteknikken lafting var ukjent for guttene før de begynte på prosjektet, men nå kan de forklare det meste.

– Lafting er nesten som komplisert lego, forteller Herman Jorud Meier (14).

Dette kan de to andre guttene bekrefte.

– Matte er en viktig del av snekringa, og det er det som gjør det komplisert, men det er en morsom måte å lære på, mener Håkon Skogås Eidsaune (14).

– Det er viktig å ta vare på denne måten å bygge hus på, selv om det kanskje ikke er like smart å bruke lengre, legger han til.

Gjengen har planer om å gi vekk de ferdigstilte verkene.

– Vi er i gang med å lafte to lekestuer som vi ønsker å gi til noen i bygda som trenger noe å leke i og med, smiler Meier hemmelighetsfullt.

(Saken fortsetter under bildet)

FAVORITTFAG: Kompisene Martin Haakaas (14), Herman Jorud Meier (14) og Håkon Eidsaune synes arbeidslivsfag er et av de morsomste fagene på skolen.

FAVORITTFAG: Kompisene Martin Haakaas (14), Herman Jorud Meier (14) og Håkon Eidsaune synes arbeidslivsfag er et av de morsomste fagene på skolen.

Jobber praktisk

Lærer i faget, Maria Hundvebakke (40) ønsket å få til et prosjekt der elevene fikk innsyn i snekkeryrket og lærte mer om norsk historie og tradisjon. Hun mener prosjektet og faget er nært knyttet opp mot den nye læreplanen.

– Faget gir elevene mulighet til å lære gjennom å jobbe praktisk, og de får mulighet til å fordype seg i et prosjekt over lengre tid, forteller hun.

Hundvebakke ser at elevene er engasjerte og gjerne vil lære.

– De kommer for å jobbe med prosjektet selv om de har friminutt. Når elevene er interesserte, trenger de ikke tvinge seg selv til å forstå for eksempel matematikken, de er naturlig motiverte og da kommer det av seg selv, forteller Hundvebakke.

Svein Tretterud (69) fra Trøgstad historielag tente på alle plugger da han fikk høre om prosjektet.

– Vi søkte om penger til historie i skolesekken, og fikk 30.000 kroner til å bruke i prosjektet. I tillegg har vi vært så heldige at Karl Kure har donert tømmer, forteller Tretterud.

Nølte ikke

De ivrige kursholderne Olaf Skrattalsrud (78) og Olav Risbråthe (73) nølte ikke med å takke ja til å bli med på prosjektet.

– Da jeg fikk spørsmålet om jeg ville være med å lære bort den tradisjonelle byggeteknikken rørte det seg i en gammel lafteskrott, sier Skrattalsrud.

– Vi er nok den siste generasjonen som kan lafte og det er derfor viktig å ta vare på det gamle yrket og byggetradisjonen, mener Risbråthe.

De tidligere håndverkerne skryter av både lærer og elever.

– Lafting er ikke den letteste byggeteknikken og det er morsomt å se hvordan elevene etter hvert klarer det helt selv. Mangel på engasjement og lærevilje er det i hvert fall ikke, mener Skrattalsrud.

– Maria gjør en kjempejobb med å få elevene til å engasjere seg i praktisk arbeid, så man skal ikke se bort ifra at noen av dem ender opp som håndverkere, forteller de til slutt.

Artikkeltags