Varsler lysregulering og langvarige veiarbeider på nedslitt fylkesvei

BYGGELEDER: Renate Greager er veivesenets byggeleder når fire kilometer av fylkesvei 123 skal utbedres i Trøgstad.ARKIVFOTO

BYGGELEDER: Renate Greager er veivesenets byggeleder når fire kilometer av fylkesvei 123 skal utbedres i Trøgstad.ARKIVFOTO

Artikkelen er over 3 år gammel

Snart starter arbeidene med å forsterke fire kilometer fylkesvei 123 sør for Havnås.

DEL

TRØGSTAD: – Vi starter 22. mai, forklarer byggeleder Renate Greager i Statens vegvesen.

De kommer til å fortsette noen uker, og brukerne av veien må belage seg på både lysregulering og tidvis fullstendig stengt vei. Det siste skjer bare når det skal skytes salver.

– Askim Entreprenør as har fått jobben, og de skal også utbedre to andre strekninger i Østfold, sier byggelederen.

Elendige grunnforhold

Fylkesvei 123 har stedvis svært dårlig bæring. Det betyr at den skvises ut langs sidene når den vektbelastes.

LES OGSÅ: Brua med den lille bjørnen skal rives – og den får hedersplassen på ny bru

Løsninger er å legge nye veiskuldre som holder veien på plass. Dette er som et alternativ til å bygge opp et helt nytt bærelag i veien.

– Men enkelte steder må vi nok lage nye bærelag, som forbi myra ved Autentjern. Her er det så å si ingen ting i bunnen, sier Greager.

Veien blir ikke rettere. Heller ikke bredere.

LES OGSÅ: Nå er asfaltgjengen i gang på denne strekningen – vær forberedt på kø

– Men den vil kanskje oppleves som bredere, i og med at vi bygger bredere skuldre utenfor asfaltkantene. I tillegg blir det jo nå ryddet en del skog langs kantene, sier hun.

Fire kilometer: Det er fire kilometer ny fylkesvei 123 sør for Havnås (Havnåsveien).ILLUSTRASJON: Googlemaps

Fire kilometer: Det er fire kilometer ny fylkesvei 123 sør for Havnås (Havnåsveien).ILLUSTRASJON: Googlemaps

Greager er forberedt på at gravejobben vil føre til funn av søkkbløt grunn.

Ny asfalt

Jobben gjøres for å få asfalten til å ligge lenger før den må erstattes med ny. Ifølge Statens vegvesen er målet å få den til å bare i ti år. I dag går det stedvis bare to år før den er moden for utskifting.

Trolig kommer nytt dekke først neste år.

For å få gjort en jobb i terrenget ved siden av veien, har staten både måttet regulere og kjøpe seg grunn.

Artikkeltags