Alle lokaltog på Østfoldbanen kan bli innstilt fra og med lørdag morgen

Av og
Artikkelen er over 3 år gammel

NSB varsler nærmest full togstopp, hvis de ikke blir enige med fagforeningene.

DEL

OSLO: Konsernsjef Geir Isaksen forklarer på en pressekonferanse tirsdag at alle lokaltog på Østfoldbanen blir innstilt fra og med lørdag morgen, hvis den varslede opptrappingen av streiken gjennomføres.

Regiontogene til og fra Halden vil også bli berørt.

Beskjeden fra Isaksen kom i forbindelse med fremleggelsen av NSBs resultater for årets åtte første månederi deres hovedkvarter i Oslo tirsdag formiddag.

– Da vil vi ikke kunne kjøre noen lokaltog på hele Østfoldbanen. Det betyr at over 20.000 reisende per dag vil være uten et tilbud. Det er en veldig vanskelig situasjon, sier Isaksen til Østlandets Blad.

Det er først på mandag, hvor høstferien er over og folk skal tilbake på jobb, at effekten vil slå inn for fullt.

NSB har ikke mulighet for å sette inn buss for tog i perioden. Det vil bli ansett som streikebryteri.

– Vi må bare beklage den ulempen det medfører for de reisende. Folk må selv se på hva slags muligheter de har. De kan kjøre sammen eller på annen måte unngå å komme opp i de verste problemene, sier Isaksen, som selv får merke det på sin arbeidsreise.

Han bor nemlig på Kolbotn. Det tar han med stor ro. Mange vil få en mye verre hverdag enn han.

– Jeg ser jo at det kommer til å bli vanskelig, legger han til.

Rammer tredjeparten - de reisende

Streiken vil naturlig nok gå kraftig ut over de ove 20.000 daglig reisende på Østfoldbanen. En uskyldig tredjepart.

– Dere vil vel få en god del av skylden for dette?

– Ja, åpenbart. Vi vil ikke bli populære av dette, men det er sikkert noen som synes at lokførerne bør la det være også, svarer konsernsjef Geir Isaksen.

En mulig løsning er såklat tvungen lønnsnemnd, hvor myndighetene går inn og setter en stopper for streiken med en bindende avtale for begge parter. En slik løsning skjer kun når det er fare for liv og helse, eller streiken har store samfunnsmessige konsekvenser.

Isaksen tror ikke myndighetene ønsker en slik løsning. Det gjør heller ikke partene i konflikten. Den handler om utdanningskravene til lokførerne skal være tariffestet eller ei.

NSB ønsker at det er myndighetene som setter kravene til utdanningen. De ønsker ikke en tariffesting, for da må begge parter være enige hvis det skal gjøres endringer i utdanningen.

Varslet opptrapping

Norsk Lokomotivmannsforbund og LO Stat varslet mandag at de vil trappe opp streiken fra og med lørdag morgen. Da blir ytterligere 42 lokførere tatt ut i streik. 33 av disse har tilhold i Moss.

Fra før streiker 29 lokførere med kontorsted i Ski.

LES OGSÅ: «De skal ikke ha fordelen av å kunne sette inn billig, men dårligere kvalifisert arbeidskraft»

Overfor ØB vil ikke Isaksen spekulere i om streiken kan bli avlåst før den varslede opptrappingen.

– Hvordan ser du på mulighetene for en enighet?

– Det vil være uklokt av meg å spekulere i det. Det er to parter, og vi får finne ut av det, svarer konsernsjefen.

La frem resultatet

Totalt sett har antall togreiser med NSB økt med 1,6 millioner, hvis man sammenligner årets første åtte måneder med de første åtte i fjor. Puntligheten har falt litt, samtidig som kundetilfredsheten har økt ett prosentpoeng, til 74.

Les rapporten i sin helhet på NSBs nettsider

Isaksen fremhevet en del infrastrukturfeil med signal, strøm og skinner som vesentlige årsaker til fallet i punktligheten.

– Dette gjaldt spesielt i området rundt Oslo, bemerket han under pressekonferansen.

NSB går fortsatt svært godt. Driftsresultatet i fjor viste solide 1,4 milliarder i pluss. Trolig det nest  beste året NSB har hatt økonomisk, påpekte konsernsjefen.

Ønsker nasjonal standard

– Alt vi ønsker er å få arbeidsgiver tilbake til forhandlingsbordet. Vi beklager sterkt at streiken rammer passasjerene. NSB har åpent gått ut og sagt at de vil undergrave grunnkompetansen til lokførerne, noe vi ikke kan akseptere, sier Rolf Ringdal, nestleder i Norsk Lokomotivmannsforbund til ØB.

LES OGSÅ: Togstreiken gjør det ikke lett for pendlerne å komme på jobb

 – Vi har prøvd alle veier fram til en løsning. ​Forbundet har gjort det vi kan for å unngå denne streiken. Vi er enige om en god utdanning av lokførere i Flytoget og Green Cargo, hvorfor NSB blånekter å forplikte seg til det samme er en gåte​. ​Tidligere har vi tatt ut hele basene på Lillestrøm og Ski, nå tar vi ut Moss, i håp om at NSB og konsernsjef Geir Isaksen  vil ta til fornuft, legger han til.

Rolf Ringdal understreker at en god utdanning er helt avgjørende for en sikker og god jernbane.– Vi må ha en nasjonal standard. NSB har vist i meklingen at de ikke har tenkt å ta dette ansvaret​

Artikkeltags