Måtte krype under brua for å jakte på årsaken til fastlåst problem

KRØP UNDER BRUA: Mannskap fra Statens veivesen og firmaet Ypsilon ålte seg onsdag innunder svingbrua for å måle hvordan vekten av konstruksjonen fordeler seg.

KRØP UNDER BRUA: Mannskap fra Statens veivesen og firmaet Ypsilon ålte seg onsdag innunder svingbrua for å måle hvordan vekten av konstruksjonen fordeler seg. Foto:

Artikkelen er over 3 år gammel

Svingbrua er veid og funnet ute av likevekt. Nå skal store vektlodd skape balanse igjen.

DEL

MARKER: Brua åpnes sidelengs ved slusing. Den svinger rundt en stående aksel og et hvilende på et hjul. Meningen er at det skal være likevekt mellom hver sin side av svingakselen.

Men slik er det ikke lenger. I stedet har punktet gjennom tidene forskjøvet seg bort fra akslinge og i retning kanalen. Årsaken er trolig vekten av stålplate og asfalt ute på selve brua.

Dermed trykkes ytterste enden av brua ned av sin egen vekt. Motsatt er brua for lett på landsiden av akslingen. Brua henger i stedet for å balansere.

– Vi mener dette igjen fører til økt fare for slitasje på de bevegelige delene i drivverket. Det kan også føre til at brua ikke åpner og lukker seg som den skal, sier Espen Frøisland, byggeleder for Statens vegvesen.

LES OGSÅ: Svingbrua låste seg under slusing - nå må du kjøre rundt

Jekket og veide

Teorien om manglende likevekt ble onsdag bekreftet.

Da var Frøisland under brua sammen med ansatte fra firmaet Ypsilon.

JEKKET: Espen Frøisland ved en av jekkene som ble satt opp under brua.

JEKKET: Espen Frøisland ved en av jekkene som ble satt opp under brua. Foto:

Ved å montere en løfterigg, samt plassere fire kraftige jekker, klarte man å måle hvordan vekten fordeler seg. Brua ble kun løftet noen få centimeter. Mer var ikke nødvendig for veiejobben.

– Det var som vi trodde, likevektspunktet har forskjøvet seg, og vi skal nå sette inn vekter for å rette opp dette, sier byggelederen.

Han understreker at det gjenstår en regnejobb for å avklare hvor mye vekt som må legges inn, men anslår at det dreier seg om mellom to og fem tonn.

– Hvordan får dere disse vektloddene på plass?

– Det er ikke helt avgjort ennå. Vi vil helst unngå å måtte løfte av

Foto:

hele brua, vi ser i stedet på et alternativ der vi borer hull fra toppen.

Utbedring neste uke

Frøisland tror vekttrimmingen av brua kan skje neste uke, og at det meste er gjort på en dag.

Brua vil være åpen for trafikk i mellomtiden.

Foto:

Jekkingen og veiingen onsdag skjedde for øvrig i iskald vind og piskende snø rett inn fra Rødenessjøen.

– Det var skikkelig kaldt, men heldigvis litt lunere midt under brua der vi jobbet, sier byggelederen.

LES OGSÅ: Lange kjøretøy nektes heretter å kjøre over svingbrua i Ørje

Svingbrua i Ørje

  • 19 meter lang og 5,7 meter bred klaffebru, bygd i 1935.
  • Ble sprengt i en under krigsutbruddet i 1940 og satt i stand igjen.
  • Ble restaurert på nytt for 8,5 millioner kroner i tidsrommet fra 2013 og fram til gjenåpning 27. juni i 2014.
  • Utbedringen var omfattende og inkluderte drivverket.
  • I begynnelsen av august ifjor låste brua seg under slusing.

Foto:

Artikkeltags