Snart kan du gå under togsporet

ROMSLIG: Prosjekteringsleder Pål Vidnes, kommunikasjonsansvarlig Britt-Johanne Wang og prosjektleder Erik               Munch-Søegaard kan snart ønske velkommen til nye Askim jernbanestasjon. Her står de i trappen på sørsiden av området.

ROMSLIG: Prosjekteringsleder Pål Vidnes, kommunikasjonsansvarlig Britt-Johanne Wang og prosjektleder Erik Munch-Søegaard kan snart ønske velkommen til nye Askim jernbanestasjon. Her står de i trappen på sørsiden av området. Foto:

Artikkelen er over 4 år gammel

Togpassasjerene kan snart glede seg over en sterkt oppgradert Askim stasjon.

DEL

ASKIM: Rosinen i pølsa er den nye undergangen som knytter de to sporene sammen.

Hittil er det bare spor 2 (bysiden) av stasjonen som er tatt i bruk. Fra 14. desember er også spor 1 klar til bruk.

Det samme er undergangen.

– Den er dobbelt så bred som den du finner på Oslo S, forklarer prosjektleder Erik Much-Søegaard i Jernbaneverket.

Undergangen framstår som svært romslig og lys. Den er også utstyrt med heiser på begge sider, slik at bevegelseshemmede skal kunne ta seg greit fram.

Stor byggesjau

Undergangen er en stor betongkonstruksjon som står på peler til fjell. Samlet lengde av disse er 300 meter.

Tunnelen ble bygd i sommer, og under den varmeste perioden. Og nede i byggegropa var det glohett. Flere dager arbeidet man i 30 graders varme. En dag var varmen i lufta på 54 grader.

– Det var så varmt at vi ikke kunne ta på armeringsjernet uten å brenne deg, forteller anleggsleder Bjørn Ivar Bekkevold fra entreprenør Leif Grimsrud as.

Men både han og oppdragsgiveren skynder seg å føye til at alle arbeidsmiljøregler ble fulgt.

Og det ble drukket en usigelig mengde vann.

Kameraovervåkes ikke

Alt ligger klart til å kameraovervåke heiser, trapper og tunnel. Men dette blir foreløpig ikke koblet opp.

– Andre kan alltid se deg når du tar heisen. Også dette har med sikkerhet å gjøre, sier Munch-Søegaard.

Han legger til at kameraovervåking kommer dersom det viser seg å være behov for det.

Jernbaneverket skal etter nyttår lyse ut en konkurranse blant barneskoleelever om å pynte veggene i undergangen.

– Vi er stolte av å vise fram ny stasjon og ny undergang til publikum, supplerer kommunikasjonsansvarlig Britt-Johanne Wang.

Hun legger til at undergangen er bygd for å få flest mulig til å bruke den og færrest mulig til å krysse sporet i samme plan sammen med bilene.

– Blir det snorklipping og sånt 14. desember?

– Vi tenker å ta en samlet markering for hele Østre linje når også det nye signalsystemet er på plass neste år.

Med Askim stasjon er alle stasjoner ferdig ombygd,

Artikkeltags