Flyet forsinket? Da kan denne kalkulatoren regne ut hva du har krav på

Rettighetskalkulatoren for flypassasjerer har fått mer enn 19.100 klikk den siste uka. Det er en sjudobling fra samme uke i fjor. Etter at 18 Norwegian-flyginger ble kansellert på kort varsel sist helg, begynte folk å klikke seg inn på siden som tilbyr utregningav hva du har krav på ved forsinkelser og innstilte avganger.

Rettighetskalkulatoren for flypassasjerer har fått mer enn 19.100 klikk den siste uka. Det er en sjudobling fra samme uke i fjor. Etter at 18 Norwegian-flyginger ble kansellert på kort varsel sist helg, begynte folk å klikke seg inn på siden som tilbyr utregningav hva du har krav på ved forsinkelser og innstilte avganger. Foto:

Av
Artikkelen er over 3 år gammel
DEL

8 uker Smaalenenes Avis + til kun 99,- Bestill her!

Rettighetskalkulatoren for flypassasjerer har fått mer enn 19.100 klikk den siste uka. Det er en sjudobling sammenlignet med samme uke i fjor.

– Vi har hatt en generell økning i antall henvendelser i år, men dette er et helt ekstremt hopp, sier kommunikasjonsrådgiver Martin Skaug Halsos i Forbrukerrådet til NTB.

Etter at 18 Norwegian-flyginger ble kansellert på kort varsel sist helg, begynte folk å klikke seg inn på siden som tilbyr utregning av hva forbrukerne har krav på ved forsinkelser og innstilte avganger.

– Hele 19.126 har lastet ned førstesiden på kalkulatoren den første uken av juli. I samme periode i fjor var tallet 2.675, sier Halsos.

LES OGSÅ: Starten på drømmeferien ble et mareritt for nesoddfamilien

Føre var

Mellom 4.000 og 5.000 passasjerer ble rammet av innstillingene i helga, så all trafikken tyder på at det var mange flere enn disse som klikket seg inn på kalkulatoren:

– Det viser at folk har fått med seg kaoset, og at de har rettigheter og sjekker disse, kanskje i forkant av reiser. Det er vi fornøyd med, sier kommunikasjonsrådgiveren.

LES OGSÅ: Politiet: – Du trenger ikke pass på reise i Norden 

Foreløpig ser det ut til at forbrukerne orienterer seg på egenhånd. Forbrukerrådet har hatt kun 87 Norwegian-relaterte spørsmål siden forrige mandag:

– Selskapets innkreving av flypassasjeravgift er det folk spør mest om. Dernest dreier forespørslene seg om Norwegians levering av tjenester og muligheter for å klage på disse, sier Halsos.

Han venter at det vil komme mange flere spørsmål om flyavgangene som ble forsinket og innstilt etter hvert som folk får oversikten over hva de har tapt og ønsker kompensasjon:

– Vi syns det er rart hvis det ikke kommer flere utover nå, hvis forsinkelsene fortsetter eller de ikke får det de har krav på.

LES OGSÅ: Sjekk tax-free-kvoten på app

Rettighetene

Halsos minner om at forbrukerne har ganske sterke rettigheter når ferien har gått i bøtta fordi fly er innstilt og det ikke er plass på andre avganger:

– Alt du går glipp av fordi du ikke kom fram i tide kompenseres, som hotell, leiebil eller utflukter som ikke kan kanselleres, så lenge flyselskapet har ansvaret for innstillingen. Kompensasjonen krever ikke dokumentasjon, det er en standardsats, fra 250 euro, knyttet til hvor langt du skulle. Har du hatt utgifter over den satsen, må du dokumentere det. (©NTB)

Artikkeltags