Prøver å lure deg med falsk e-post

Eposter som dette har tatt seg kraftig opp de siste ukene. Ved å ta musepekeren over lenken i eposten kan man se at den egentlige nettadressen er en helt annen enn den som er oppgitt i eposten.

Eposter som dette har tatt seg kraftig opp de siste ukene. Ved å ta musepekeren over lenken i eposten kan man se at den egentlige nettadressen er en helt annen enn den som er oppgitt i eposten. Foto:

Artikkelen er over 6 år gammel

Sparebank 1 kan fortelle om en oppblomstring av falske e-poster med deres navn på de siste ukene.

DEL

– Det har vært en bølgetopp de siste to ukene, og antall slike phishing-e-poster vært høyere en normalt, sier Elisabeth Andenæs Torp som er informasjons- og samfunnskontakt i Sparebank 1.

En phishing-epost er en epost hvor noen snoker – eller fisker etter sensitiv informasjon som bankkortnummer, personnummer og passord. Det blir mer og mer vanlig at falske e-postkontoer sender ut slike e-poster for å få mottakeren til å trykke seg inn på en lenke hvor de må oppgi slik informasjon.

E-postene inneholder også som regel en advarsel som kan si at bankkortet ditt går ut om få dager, eller at du er valgt ut til sikkerhetssjekk.

Folk er heldigvis skeptiske

– Heldigvis er folk blitt flinkere og er mer skeptiske til slike e-poster. Vi opplever i disse dager at mange mottar e-poster maskert under vårt navn.

– Vi ville aldri sendt ut en slike generelle varsler via epost til våre kunder, så de må bare slette dem, sier Andenæs Torp.

Hun kan fortelle at de har en egen gruppe i bedriften som jobber med å ta ned nettsider som prøver å lure kundene deres.

Digitalt lommetyveri

– Dette er egentlig en form for digitalt lommetyveri. De siste ukene har vi fått over 3000 varsler fra kunder og ansatte som har mottatt slike e-poster, sier hun.

Hennes tips til hvordan man fort kan avsløre om e-posten er falsk eller ikke er enkelt.

– Hold musepekeren over lenken du bes om å trykke på. Da vil det komme opp en helt annen nettadresse enn den til Sparebank 1, sier hun.

Si ifra

Hun oppfordrer alle som mottar slike e-poster til å si ifra til nettsvindel@sparebank1.no. Der jobber de med å ta ned sidene som prøver å lure kundene.

– Det er ikke mange som trykker på slike e-poster lenger, men noen er det, sier hun. Andenæs Torp oppfordrer alle til å alltid bruke trygg betaling når de bruker kortet på nett.

– Det kan være lurt å bruke kredittkort, og alltid passe på at nettsidene man legger inn kortinformasjonen sin har en sikker løsning med for eksempel BankID, sier hun.

Artikkeltags