Nå kommer miljøfartsgrenser, piggdekkgebyr og lavere fart på motorveien

NYE TIDER: Veiene klargjøres for vinterens miljøfartsgrense. FOTO: MAGNUS BLAKER

NYE TIDER: Veiene klargjøres for vinterens miljøfartsgrense. FOTO: MAGNUS BLAKER

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

I tillegg kan det bli virkelig, virkelig dyrt i bomringen.

DEL

31. oktober og 1. november er to dager det er verdt å merke seg hvis du kjører bil, skriver Nettavisen.

Dette markerer overgangen til vintersesongen i Sør-Norge, og dette er da det offisielt blir lov til å ta på piggdekk på bilen.

Men dette er ikke det eneste som skjer på disse dagene.

Sammen med piggdekk innfører de største byene i landet piggdekkgebyr.

Prisen for gebyret er samkjørt over de beyene som har innført ordningen: Oslo, Bergen og Trondheim.

  • Dagsoblat: 35 kroner
  • Månedsoblat: 450 kroner
  • Sesongoblat: 1400 kroner

REDUSERER FARTSGRENSENE I OSLO

Etter mye frem og tilbake har Oslo kommune denne sesongen også bestemt seg for å gjeninnføre miljøfartsgrensene.

Det betyr at fartsgrensene på en stor del av gjennomfartsårene i byen blir redusert til 60 km/t. Og i motsetning til tidligere, vil politiet denne gangen faktisk kunne dele ut bøter for brudd på fartsgrensen.

Nytt av året er også at Østre Aker vei (Rv 163) i år også får innført ordningen.

  • Hele Ring 3
  • Hele Østre Aker vei / Rv 163
  • E18, inkludert Operatunnelen
  • Riksvei 4 på hele dagens firefelt fra Sinsen til Grorud

REDUSERER FARTEN PÅ MOTORVEIER

Dette er ikke de eneste stedene som får redusert fartsgrense. På E6 både sør og nord for Oslo, er det strekninger som på sommeren har 110-fartsgrense, men som får redusert hastighet til 100 km/t nå på vinteren.

Dette gjelder først og fremst E6 sør for Drøbak, samt den 77 kilometer lange strekningen fra Grankrysset på Frogner i Sørum, til Kolomoen i Hedmark.

AN BLI VIRKELIG DYRT I BOMRINGEN

Vinteren betyr også at det nå er fare for kraftig oppjusterte bomsatser i bomringen i Oslo og Bergen.

Det er nesten vedtatt å oppjustere prisen i bomringen i Oslo til 160 kroner på dager med særlig høy luftforurensning - såkalte beredskapssatser.

Tiltaket er vedtatt lokalt, men det gjenstår en endelig godkjenning i Samferdselsdepartementet før tiltaket kan settes ut i live.

Artikkeltags