Østre linje er lagt ut på anbud – lenge før planlagt

Jernbanepakke 4 ut på anbud allerede i dag.

DEL

Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) har fremskyndet anbudsrunden på Østre linje og togtrafikkpakke 4.

– Erfaringene fra de to første konkurransen om trafikken på Sørlandsbanen og på strekningene i nord er gode. Togtilbudet blir minst like bra som i dag, samtidig som staten skal bruke vesentlig mindre skattepenger på å kjøpe togtilbud enn før. Det er derfor all grunn til å holde god fremdrift i konkurransene, sier samferdselsminister Jon Georg Dale i en pressemelding som ble sendt ut i dag.

I den opprinnelige planen skulle ikke pakke 4 ut på anbud før neste år.

LES OGSÅ: Kundetilfredsheten på Østre linje er blant landets dårligste – nå skal togstrekningen legges ut på anbud

Jernbanedirektoratet har orientert Samferdselsdepartementet om at de har offentliggjort trafikkpakke 4 for konkurranse allerede i dag. Trafikkpakken omfatter flere av togtilbudene på Østlandet og inneholder følgende strekninger:

  • L1 (Spikkestad – Lillestrøm)
  • L 2 (Stabekk – Ski)
  • L21 (Stabekk – Moss)
  • L22 (Skøyen – Mysen)
  • R20 (Oslo S-Halden)
  • L3 (Oslo S – Jaren)
  • R30 (Oslo S – Gjøvik)

Vinneren av pakken som Østre linje tilhører skal starte opp med kjøring i desember 2022.

Fra før har Go-Ahead vunnet kampen om Sørlandsbanen og lokalbaner til Stavanger og Arendal. Svenske SJ vant Nordlandsbanen, Dovrebanen og lokaltog til Trondheim. I høst avgjøres det hvem som vinner kampen om Bergensbanen og lokaltog til Bergen.

Ifølge Vys egne kundetilfredshetsundersøkelser er L22 Skøyen-Mysen en av de minst populære strekningene i landet. Fra å være dårligst i landet, høsten 2018, med en kundetilfredshet på 55 av 100 mulige er passasjerene på Østre linje litt mer fornøyd nå i år. I undersøkelsen våren 2019 ble resultatet 61.

Unaas positiv

– Erik Unaas (H), ordfører i Eidsberg og styremedlem Jernbaneforum Øst, stiller seg positiv til konkurranseutsettingen på Østre linje og de øvrige strekningene i jernbanepakke 4.

– Vi har ikke helt nådd igjennom med våre ønsker hos Vy, det tidligere NSB. Med tydeligere konkurranse kan det kanskje bli «mer fart på det», sier Unaas i en kommentar.

Han håper spesielt på at konkurransen skal gi raskere tog, tog med trygt internett og vilje til to avganger i timen på Østre linje.

Artikkeltags