Færre tut fra toget

Mindre tog-tut: Lydintensiteten fra tyfonen på et moderne Flirttog er mye kraftigere enn på de gamle togene som ble brukt for to år siden.ARKIVFOTO

Mindre tog-tut: Lydintensiteten fra tyfonen på et moderne Flirttog er mye kraftigere enn på de gamle togene som ble brukt for to år siden.ARKIVFOTO

Artikkelen er over 3 år gammel

Grufulle tut skremmer folk og dyr langs Østre linje. Jernbaneverket lover bedring.

DEL

Langs hele strekningen er det kommet klager om den kraftige tutingen.

Men reglene er klare: Foran usikrede planoverganger – og dem er det mange av – skal lokføreren tute.

– Det er kun av sikkerhetshensyn. Jernbaneverket gjør ikke dette ut ifra noe brennende ønske om å plage folk, sier kommunikasjonsrådgiver Harry Korslund.

25 færre tut

Etatens mål er å kutte antall steder hvor lokføreren pålegges å sikkerhetsvarsle via tut.

Hele 25 punkter mellom Ski og Rakkestad er allerede borte, og flere skal det bli, lover Harry Korslund.

Han understreker at dette bare er mulig på planoverganger som kun brukes av landbruket. For hver av disse skrives det avtale direkte med berørt grunneier. Før de krysser linja, forplikter de seg til å ringe et gitt telefonnummer for å sjekke om tog er i nærheten.

– For usikrede overganger som brukes av boligbebyggelse er det dessverre ikke mulig å fjerne kravet til varsling. Men vi har gitt slike overganger en nattlue som symbol, det betyr at det ikke skal tutes mellom 22 om kvelden og 06 om morgenen, framholder han.

Korslund minner om at det likevel kan bli brukt lydsignal, for eksempel for å få bort dyr fra jernbanesporet.

Har dempet tyfonen

Det er NSB som eier togene, og det er en kjensgjerning at lyden fra et moderne Flirttog er mye mer inntrengende enn fra de togene som tidligere frekventerte Østre linje.

– På de gamle togene var lyden for svak, på de nye var den for sterk. Vi har nå justert lyden på tyfonene ned til lovpålagt krav, sier presseansvarlig Håkon Myhre i NSB.

Fakta

  • 25 usikrede planoverganger mellom Ski og Rakkestad har fått fjernet krav til varsling.
  • Fire av disse ligger mellom Ski og Kråkstad.
  • Tre av disse ligger mellom Kråkstad og Slitu.
  • To av dem disse er mellom Slitu og Mysen.
  • Åtte av dem er mellom Mysen og Eidsberg stasjon.
  • Seks av dem mellom Eidsberg stasjon og Heia.
  • To er mellom Heia og Rakkestad stasjon.

Artikkeltags