– Viser at dette ikke er måten å lage statsbudsjett på

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

Flyplass-sjef Pål F. Tandberg har merket seg ESAs innvendinger mot flypassasjeravgiften.

DEL

I et brev NTB har fått tilgang på kommer det frem at EFTAs overvåkningsorgan ESA ikke kan akseptere det som defineres som ulovlig statsstøtte, det skal spesielt gjelde unntak for transit- og transferpassasjerer. ESA savner blant annet at vedtaket ikke er varslet i henhold til regelverket.

LES OGSÅ: Rygge: Nå forsvinner ansatte fra flyplassen

– Det er selvfølgelig positivt at stadig flere sier nei til avgiften, sier flyplassjef Pål F. Tandberg. Senest i går kunne Arbeiderpartiets leder Jonas Gahr Støre harselere over budsjettvedtak i sene nattetimer og at han vil fortsette kampen for de mange arbeidsplasser som kan gå tapt grunnet passasjeravgiften på 80 kroner. Tidligere har både Forsvarsdepartementet og Konkurransetilsynet uttalt seg negativt til at avgiften iverksettes, både av forsvarsstrategisk og juridiske årssaker. Nå kommer ESA med mer ammunisjon til fordel for dem som vil kjempe for 5000 arbeidsplasser landet rundt.

– Dette vedtaket er det blitt mye kål av i ettertid, jeg synes innvendingen idag er nok et argument for enten å skrote eller utsette avgiften, sier han.

Tandberg er tilfreds med at ESA følger med og påpeker det kritikkverdige i at prosedyrene brytes.

LES OGSÅ: Norwegian og Widerøe skrur opp prisene

Marked

I forbindelse med budsjettarbeidet i fjor innførte regjeringen med samarbeidspartnere en ekstra passasjeravgift på 80 kroner. Avgiften har medført voldsomme protester og i forbindelse med vedtakets høringsrunde er det registrert snaue 140 høringsuttaleelser, de fleste av dem negative.

For Rygges del har Ryanair, den overlegent største aktøren, gjort det klart at de legger ned aktiviteten fra 1. november. Flyplassjef Pål F. Tandberg forklarer det med sekundærflyplassens forretningsmodell der volum erstatter høye priser.

Artikkeltags