Krever svar fra ministeren etter at Bane Nor bevisst velger å nedprioritere Østfoldbanen ved togtrøbbel

Alle nødetatene rykket til medling om røykutvikling i en tunnel ved spor 9 og 10 på Oslo S.

Alle nødetatene rykket til medling om røykutvikling i en tunnel ved spor 9 og 10 på Oslo S. Foto:

Stortingspolitikeren er ikke fornøyd etter avsløring i Aftenposten.

DEL

OSLO: I en sak i Aftenposten 31. januar i år kommer det fram at Bane Nor helt bevisst velger å prioritere vekk trafikk fra Østfoldbanen når det oppstår problemer med togavviklingen ved Oslo S. Bane Nor velger å prioritere Vestfold, Drammen og Kongsberg-togene, heter i det artikkelen til Aftenposten.

Det kommer også fram at informasjonsflyten ut til passasjerene svikter.

Dette får stortingspolitiker Stein Erik Lauvås (Ap) fra Marker til å reagere, og han krever nå en skriftlig besvarelse fra samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) i forbindelse med Stortingets spørretime.

«Hvilke grep vil statsråden ta for å rette opp i disse problemene slik at Østfoldbanen sine passasjerer kan ivaretas på lik linje med øvrige passasjerer?», lyder spørsmålet fra Lauvås, i et brev datert 31. januar.

De var natt til tirsdag at Østfoldbanen nok en gang ble rammet, da det oppsto skinnebrudd og feil på en sporveksel, ved Oppegård stasjon, skriver Aftenposten.

Til tross for at feilen ble oppdaget allerede klokken 03.30, natt til tirsdag, ble hele morgenrushet og deler av formiddagen rammet av innstilte tog og store forsinkelser.

Først rett før 12.30 var skadene reparert, men problemene preget også ettermiddagsrushet. Ved 20-tiden var 33 av 57 tog i rute, ifølge NSBs egen oversikt.

I en pressemelding om punktlighetstall for 2017 bekrefter Bane Nor at de dumper Østfoldbanen når det oppstår trøbbel i trafikken rundt Oslo S.

– Hvis en feil for eksempel medfører enkeltsporet drift i en del av Oslotunnelen, innstiller vi lokaltogene som snur på Skøyen (og Stabekk). Samtidig prioriterer vi å kjøre togene mot Vestfold, Drammen og Kongsberg mest mulig i rute, sier direktør for kunde- og trafikkinformasjon, Victor Hansen.

Det er kun togene på Østfoldbanen som snur på Skøyen og Stabekk.

Bane Nor hevder at det for disse togene finnes «andre alternativer», i betydningen at man kan ta andre tog fra Lysaker, Skøyen og Nationaltheatret til Oslo S, der man forsøker å holde Østfoldbanen i gang.

Artikkeltags