Økt betaling for lastebiler på E18

belaster: Ole Haabeth (Ap) og flertallet i fylkestinget mener tungtrafikken sliter så mye på veiene at næringen bør betale mer i bommen.

belaster: Ole Haabeth (Ap) og flertallet i fylkestinget mener tungtrafikken sliter så mye på veiene at næringen bør betale mer i bommen. Foto:

Artikkelen er over 4 år gammel

Personbilistene kan bli vinnere og lastebilnæringen tapere i dragkampen om ny rabattordning på E18.

DEL

Ny toveis innkreving med nye satser skulle vært i gang for lengst. Men rabatt-spørsmålet har forsinket innføringen. Inntil videre gjelder enveis innkreving og gamle satser.

På den nyeste bomstasjonen på den nye parsellen i Eidsberg kreves det ikke en eneste krone. Og slik kan det fortsatt bli.

– Jeg vet ikke når vi kommer i gang med ny innkreving, sier bompengeansvarlig Jon Terje Bekken i Statens vegvesen.

Overbyr hverandre

Det er nemlig mer uklart enn noen gang hva slags rabattsystem som skal gjelde.

Regjeringen vil at personbilister aldri skal betale mer enn for maksimalt 30 passeringer i en E18-bom per måned.

Forslaget er sendt på høring. Forrige uke uttalte fylkestinget seg.

– Vi er kritisk til passeringstak. Vi ønsker heller økt rabatt for alle, sier fylkesordfører Ole Haabeth (Ap).

– Betyr dette at personbilister får enda mer rabatt enn det regjeringen legger opp til?

– Ja.

Fylkestingets flertall ønsker i tillegg å øke betalingen for tunge kjøretøy.

– Tungtransporten står for svært mye av veislitasjen i Norge, og det er rett og rimelig at de betaler noe mer, sier Haabeth.

Han legger til at det også handler om å utjevne noe av konkurransefortrinnet som landeveistransport har på sjøtransport.

– Dyrere brød til alle

Frp-representant Håvard Jensen reagerer sterkt på å øke bomavgiften for tunge kjøretøyer.

– Dette betyr dyrere brød til alle, også fylkesordføreren, sier Jensen.

Fylkestingets vedtak er kun et råd til Samferdselsdepartementet. Det inneholder ikke ett eneste kronebeløp. Det er foreløpig uklart hvor mye vekt det blir tillagt.

– Vi må få vedtaket og sende det videre og la departementet avgjøre hva de vil gjøre, sier Jon Terje Bekken.

Artikkeltags