Anders (45) droppet utdanningen – nå har han reddet 4000 arbeidsplasser

SUKSESS: Anders Nilsen fra Fredrikstad har fått fart på Power. Røde tall er snudd til pluss, og det er en stor happening hver gang et nytt varehus åpner.

SUKSESS: Anders Nilsen fra Fredrikstad har fått fart på Power. Røde tall er snudd til pluss, og det er en stor happening hver gang et nytt varehus åpner. Foto:

Han begynte som deltidshjelp, og droppet studiene for å jobbe i stedet. Nå sitter Anders Nilsen på toppen av Power-kjeden – og har snudd minus til pluss etter noen kritiske år.

DEL

Fredriksstad Blad: – Det har vært en tøff jobb, vi var jo teknisk konkurs. Vi har måttet legge ned varehus og si opp folk. Men det var helt nødvendig for å redde selskapet, over 4.000 jobber sto på spill, sier Anders Nilsen.

45-åringen pendler fra Gressvik i Østfold, der han bor med kona og to døtre.

Pendlingen til Powers hovedkontor i Lørenskog går stadig lettere, ettersom mørkerøde tall er snudd til pluss.

I 2018 var inntektene før renter, skatt, avskrivinger og nedskrivninger på hele 258,8 millioner kroner – mer enn dobbelt så mye som året før. Omsetningen var på 4,9 milliarder.

LES OGSÅ: Skal bruke en halv million kroner på å styrke Askims omdømme

Dømt nord og ned

– Vi hadde knapt varer, og folk dømte oss nord og ned. Så vi bestemte oss for å bytte navn fra Expert til Power og starte litt på nytt. Vi la ned alle varehusene i Sverige, og mange i Danmark og Norge, for å kutte kostnader. Så økte vi varesortimentet og introduserte en ny prisrobot som sørget for at vi alltid matchet markedet, og lanserte i tillegg en rekke tjenester knyttet til produktene vi selger. I dag har vi 79 ulike tjenester, alt fra TV-kalibrering til datasupport, forteller han.

Det var i 2013 Anders Nilsen tok fatt på ryddejobben i det som den gang altså het Expert. Da hadde han ulike lederposisjoner i Elkjøp på CV-en, blant annet seks år i Stockholm som sjef får den svenske «søsteren» Elgiganten. Etter seks måneders «karantene», som stort sett ble tilbrakt i båt i Fredrikstad-skjærgården, gikk han fra en behagelig stilling hos en markedsleder til knalltøffe oppgaver hos en utfordrer i kne.

– Jeg ble trigget av utfordringen. Hvor god var jeg egentlig? Man må tørre å ta noen sjanser for å oppnå noe. Det var trist å forlate gode kolleger i Elkjøp, og selv om de i dag er konkurrenter beundrer jeg jobben de har gjort og gjør Samtidig er jeg veldig stolt over det vi har fått til i Power. Vi har klart å både selge mer og tjene mer i kanskje verdens tøffeste retailmarked, selv om vi har en stor og veldig hard konkurrent, sier Power-sjefen.

LES OGSÅ: Gunnar (62) legger ned den 89 år gamle bedriften: – Det har kommet mange tårer de siste dagene

HOBBY: - Jeg er veldig interessert i elektronikk og dupeditter, så jobben blir litt hobby også, sier Anders.

HOBBY: - Jeg er veldig interessert i elektronikk og dupeditter, så jobben blir litt hobby også, sier Anders. Foto:

Droppet studier

Selv om han i dag bærer tittelen administrerende direktør, har Anders verken høyskole- eller universitetsutdannelse.

– Jeg hoppet av BI-studiene allerede da jeg var 20 år. Det var mer fristende å jobbe. Jeg hadde allerede vært deltidshjelp på Elkjøp i flere år, og nå fikk jeg muligheten til å jobbe heltid som avdelingsleder. Så detaljhandelen ble min skole, og selv om jeg ikke har noen formell utdannelse, føler jeg at jeg har lært veldig mye. Jeg fikk mange spennende oppgaver allerede i ung alder.

– Tror du tiden da folk kan nå toppen i næringslivet uten formell utdannelse er forbi?

– Nei, snarere tvert imot, det er mer aktuelt enn noen gang. Det første jeg ser etter når vi skal ansatte folk er personlighet. Alt det andre kan læres. Vi i Power bruker 35 millioner på å utdanne våre ansatte internt hvert eneste år. Vi har 20.000 kursdøgn og eget akademi, og satser stort på internrekruttering. Jeg vet at andre gjør det på samme måte. Så hvis noen har ønske om å gjøre karrière i detaljhandelen, går det fint an å jobbe seg opp i systemet, forteller direktøren.

Folkeskikk

Han er opptatt av at de ansatte skal være kunnskapsrike, engasjerte og motiverte, og utvise høflighet og sunn fornuft.

– Det handler egentlig om god, gammel folkeskikk, som vi lærte hjemme. Kundene skal behandles bra, produktet de kjøper skal være bra og prisen konkurransedyktig. Da gir vi dem en god kundeopplevelse, sier Anders.

Selv er 45-åringen tilsynelatende utømmelig for både energi og engasjement. Den tidligere eliteturneren liker at det skjer noe.

– Jeg liker at det er kort vei fra prat til resultat. Ok, kanskje noe blir litt feil innimellom, men da retter vi opp det. Stillstand er det absolutt verste, da skjer det ingen ting, mener han.

– Hvor lenger klarer du å holde dette tempoet?

– Det vet jeg ikke. Men jeg vet at i det øyeblikket jeg ikke synes det er gøy lenger, så er det slutt. Jeg er så heldig å ha en gjeng strålende ansatte, og de fortjener ikke å ha en umotivert og slapp leder. Men ingen ting tyder på at det vil skje med det første. Jeg gleder meg til å gå på jobb hver dag, og skal fortsette stå på for at vi skal vi enda bedre.

Artikkeltags