Nortura kutter ut over halvparten av alle sine produkter

Av

Nortura skal satse mer på de produktene som selger best og fjerner godt over 1000 varer fra sortimentet.

DEL

I dag produserer kjøtt, egg- og kyllingprodusenten Nortura rundt 2300 enkeltprodukter. Det tallet skal reduseres til rundt 1000, skriver Nationen.

Nortura er landets største matprodusent ifølge regnskapstallene for 2017. Nortura hadd en omsetning på 19,3 milliarder kroner i fjor. Tine, på andreplass på matprodusentlisten, hadde en omsetning på 18,3 milliarder kroner.

LES OGSÅ: Nortura sliter – droppet julegave til de ansatte i år

Strømlinjeformingen av vareutvalget skal gi rom for økt effektivitet og mindre svinn. I dag står de 340 mest populære produktene for 80 prosent av omsetningen. I motsatt ende av popularitetsskalaen genererer 1.100 varer bare 1 prosent av omsetningen.

– Det sier seg selv at vi ikke kan fortsette med det. Det møter vi forståelse for også hos dagligvarekjedene, sier konstituert visekonsernsjef Lisbeth Svendsen i et brev fra Nortura til bøndene som eier samvirkebedriften. I det samme brevet forklarer salgs- og markedsdirektør Harald Bjerknes den nye satsingen.

LES OGSÅ: Nortura-sjefen sparkes på grunn av dårlige resultater

– Vi må ha et godt salg av volumprodukter for å ta vare på våre eieres råvareavsetting og sørge for effektivitet i produksjonen. Derfor må vi ha mer fokus på volum- og kjerneprodukter, i stedet for å øke antall produkter.

Effektiviseringen skal gi effekt mot slutten av året.

LES OGSÅ: Nortura og Rema 1000 rydder opp etter biffkritikk

Artikkeltags