Det var tøffere å starte klesbutikk enn Lina (38) trodde – dette er hennes største utfordring

Lina Bye (38) har ofte med seg yngstemann, Ailo Bye-Höök (8 måneder) i butikken.

Lina Bye (38) har ofte med seg yngstemann, Ailo Bye-Höök (8 måneder) i butikken. Foto:

Lina Bye (38) startet klesbutikk i det handelsorganisasjonen Virke betegner som to tøffe år.

DEL

SPYDEBERG: – Det har vært tøffere enn jeg trodde å starte klesbutikk, innrømmer Lina Bye (38).

Hun åpnet klesbutikken Minirein høsten 2016. Det var det siste året klesprisene gikk opp i Norge. Både i 2017 og 2018 ble klær billigere. Bye påpeker at det mest utfordrende er for mange salg.

– Jeg har en dekningsgrad på mellom 2,5 og 2,7. Det skal dekke lokaler, lønninger, regnskapsfolk og innkjøp av nye klær. Hvis jeg har et salg på halv pris, så dekker det ikke mer enn det jeg kjøpte klærne for, forklarer 38-åringen.

Fjorårets vår var spesielt tøff for den ny oppstartede klesbutikken.

– Det gikk fort fra vinter til sommer. Derfor gikk det ikke så mye av vårkolleksjonen. Jeg bestiller klærne et halvt år i forveien og merket godt at salget ikke gikk som forventet, sier Lina Bye.

Går nye veier

– Det har gått bra for meg på grunn av alle stamkundene mine. Mange av dem som kjøper noe kommer tilbake. Jeg har også forsøkt å ta med varer på et homeparty. Det var en suksess, så jeg gjerne vil forsøke det igjen, forklarer Lina Bye.

I tillegg arranger hun barselgruppe og bruker sosiale medier for å markedsføre seg.

– Jeg bruker både Facebook og Instagram, men jeg ser at responsen er størst på Instagram. I tillegg har jeg gitt vekk litt klær til influensere som promoterer butikken min i sosiale medier, det er rimelig markedsføring, mener Lina Bye.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Lina Bye (38) satser på mer en bare barneklær. Blant annet kopper, flasker og noen dekorasjoner til å henge på veggene.

Lina Bye (38) satser på mer en bare barneklær. Blant annet kopper, flasker og noen dekorasjoner til å henge på veggene. Foto:

Optimisme i bransjen

Handelsorganisasjonen Virke gir økt konkurranse og utenlandshandel noe av skylden for nedgangen i både kles- og skobransjen.

– Noe av nedgangen i omsetningen skyldes fallende priser. I 2018 falt prisene med 3,1 prosent, det er det sterkeste prisfallet siden 2010, sier Bror William Stende, direktør for Virke faghandel.

I følge rapporten fra Virke har 179 kles- og skobutikker i Norge gått konkurs i løpet av de to siste årene. 86 av butikkene som bukket under startet opp i 2018. Men Lina Bye i Minirein ser optimistisk på fremtiden.

– Når jeg er rundt på innkjøpsrunder og snakker med leverandører, så virker bransjen mer optimistisk. Blant annet har klesmerkene selv satt ned foten for salg. Nå nekter de butikkene som selger merkene deres å ha salg midt i sesongene. Det er veldig positivt og jeg tror bransjen går lysere tider i møte, smiler hun.

Artikkeltags