Full forvirring etter nytt Ryanair-utspill – Høyre-topp langer ut mot Arbeiderpartiet

SKAPER KRANGEL: Om det var flypassasjeravgiften eller andre grunner til at Ryanair forlot Rygge fortsetter å skape politisk debatt godt over ett år etter flyplassen ble lagt ned.

SKAPER KRANGEL: Om det var flypassasjeravgiften eller andre grunner til at Ryanair forlot Rygge fortsetter å skape politisk debatt godt over ett år etter flyplassen ble lagt ned. Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel
DEL

I går kom nyheten om at Ryanair er i samtaler om å opprette base på Rygge igjen. Styremedlem i Rygge sivile lufthavn bekreftet også at det har vært kontakt. I flere medier ble konsernsjef Michael O'Leary sitert på følgende:

«Vi har lagt ned basene på steder som Marseilles eller Rygge på grunn av trusselen for at vi bli påtvunget fagforeninger. Nå som vi frivillig har gått med på å snakke med fagforeninger, vurderer vi og er i aktive diskusjoner med disse flyplassene om å etablere baser igjen».

– Var neppe avgiften

Stortingsrepresentant og tidligere ordfører i Moss, Tage Pettersen (H), mener dette beviser at det ikke var flypassasjeravgiften som var grunnen til at Ryanair forlot flyplassen i 2016. Under fjorårets valgkamp ga blant annet Arbeiderpartiet, LO og Senterpartiet regjeringen skylden for nedleggelsen av Rygge, og skyldte på innføringen av flypassasjeravgiften.

– Andre av oss har hele tiden argumentert med at det neppe var avgiften som var årsaken til at Ryanair trakk seg fra Moss lufthavn Rygge. Dette begrunnet vi med at selskapet samtidig startet å fly fra Gardermoen og de økte sin aktivitet på Torp. De betaler den samme avgiften der, sier Pettersen til Smaalenenes Avis. Han leverer følgende kraftsalve mot LO og Arbeiderpartiet.

– Partiet løp rett og slett fagforeningskritikernes ærender. Arbeiderpartiet vinglet frem og tilbake når det gjaldt flypassasjeravgiften, og ville la Ryanair diktere norsk avgiftspolitikk og norsk miljøpolitikk, hevder Pettersen.

Tage Pettersen (H)

Tage Pettersen (H)

Frp's Ulf Leirstein og Erlend Wiborg har i et leserinnlegg fremmet de samme poengene. Distriktssekretær i LO Østfold, Ulf Lervik, besvarer beskyldningene på følgende måte til Moss Dagblad:

– At flypassasjeravgiften slo beina under Østfolds flyplass på Rygge er det ingen tvil om. Dette har både flyplassen, flyselskapene, partier, kommuner og organisasjonene i arbeidslivet kommunisert i hele prosessen. Dette i tillegg til at avgiften skapte store negative konsekvenser for både arbeidsliv, næringsliv, distriktene og at den også sparket beina under flere tusen arbeidsplasser landet rundt.

LES LEDEREN: «Tøv, kunnskapsløshet eller i beste fall en bevisst bløff»

Ryanair dementerer

I dag har også Ryanair uttalt at flypassasjeravgiften likevel var medvirkende til at de trakk seg ut fra Rygge. I en e-post til NTB sier Ryanairs nordiske markedssjef Chris Lundshøj at Ryanair fortsatt ikke har noen planer om å komme tilbake til Rygge lufthavn.

«Ryanairs beslutning om å anerkjenne fagforeninger åpner for muligheten av nye baseåpninger i Frankrike og Skandinavia. Dessverre har den norske regjeringens flyseteavgift gjort situasjonen svært vanskelig for mindre flyplasser som Rygge. Spesielt fordi denne skatten ikke har noen forbindelse med flybillettpriser eller lufthavnsavgifter. Vi har derfor ingen spesifikke planer for Rygge lufthavn på dette tidspunkt», skriver Lundshøj som beskriver gårsdagens sitater som «unøyaktige».

Tage Pettersen kommenterer Ryanairs dementi på følgende måte:

– At Ryanair gir to ulike budskap fra to ulike personer på to dager er ikke noe nytt. Men det undergraver ikke at de har vist uvilje mot å jobbe med tillitsvalgte. Og på tross av flyseteavgiften har Ryanair etablert seg på to nye flyplasser, sier Pettersen.

Jobber mot 2019

– Også de nye eierne har vel nevnt at flypassasjeravgiften har gjort det vanskeligere å gjenåpne flyplassen?

– De har både nevnt flypassasjeravgiften og taxfree-ordningen som en del av rammebetingelsene som er viktig for dem, sier Pettersen og viser til Sp-forslaget om at Vinmonopolet skal overta taxfree ordningen på flyplassene.

Han påpeker også at det i regjeringens budsjettforlik ligger en bestilling om at man skal se på «innretningen» av flypassasjeravgiften.

Espen Ettre, styremedlem i Rygge sivile lufthavn, kommenterer Ryanairs uttalelser på følgende måte til Moss Avis i dag:

– Vi har ikke på noe tidspunkt hørt noe om interesse for noen base. Jeg velger å tolke det som en rimelig sjanse for at Ryanair kan fly fra Rygge uten base. Vi jobber fortsatt mot 2019 som åpningsdato, og håper å konkludere før sommeren, fastslår Ettre.

Artikkeltags