Klart for gravøl på Rygge flyplass

Rygge  20160525.
Styret ved Moss Lufthavn Rygge har gjort vedtak om nedleggelse hvis Ryanair sier opp avtalen fra 1. november.
Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix

Rygge 20160525. Styret ved Moss Lufthavn Rygge har gjort vedtak om nedleggelse hvis Ryanair sier opp avtalen fra 1. november. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix Foto:

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

Siste avgang fra Moss Lufthavn Rygge markeres med gravøl lørdag kveld.

DEL

– Alle avdelinger er opptatt av at vi skal gå ned med flagget til topps, så alt går normalt til siste flyging, sier administrerende direktør Pål Tandberg til NTB.

Han forbereder nå nedleggelsen av flyplassen. Når Ryanair nå legger ned sin base på flyplassen, er det ikke lenger grunnlag for å drive videre. Både Ryanair og Tandberg har lagt skylden på flyseteavgiften som ble innført i vår.

Ryanairs fly til Wroclaw i Polen klokka 21.20 lørdag blir det siste sivile flyet som tar av fra Rygge, mens siste ankomst er klokka 23.30.

Klokka 21.21 ropes «avgangen» til begravelsesfølget opp. Utstyrt med egne boardingkort går de gjennom sikkerhetskontrollen til terminalen, der det blir fest.

De neste ukene skal det ryddes etter ni år med sivil flyplassdrift på Rygge.

– Attraktive arbeidstakere

Om lag 400 har jobb på flyplassen, og av disse er det under 100 som har fått ny jobb, ifølge Tandberg. Han roser imidlertid Nav for innsatsen for dem som må finne noe nytt å gå til og håper mange får tilbud i løpet av de neste månedene.

– De har utvidet politiattest, så de bør være attraktive, mener flyplassjefen.

Tandberg avviser at det har vært noen kontakt i det siste med det nye Rygge Airport AS. Dette selskapet har sagt de ønsker å starte opp igjen driften fra mars-april, men innen den tid kan flyplassen være ribbet for utstyr.

– Vi føler vi har gjort det vi kan for å se på alternativer. Vi kan vente noe, men det er ganske store verdier vi kan få solgt, sier Tandberg.

Norwegian tilbake?

Nylig uttalte Norwegian-sjef Bjørn Kjos at han gjerne flyr fra Rygge igjen, dersom det nye selskapet klarer å etablere drift der. Han opplyste dessuten til Moss Avis at han var kjent med at Rygge Airport har snakket med flere flyselskaper for å lodde interessen.

Det nye selskapet ønsket opprinnelig å beholde de ansatte, og ba staten om at disse kunne få Nav-støtte til driften kommer i gang igjen. Det sa staten nei til.

– Nå skal vi kapitalisere opp Rygge Airport såpass at vi kan få på plass en ledergruppe. Så skal vi få på plass alle nødvendige avtaler for ny drift, sa daglig leder Knut R. Johannessen til Moss Avis i forrige uke.

Artikkeltags