Marker: Regionalpark Haldenkanalen har spyttet i nærmere 100.000 kroner på å markedsføre landskapet som tar imot etappe to i Ladies Tour of Norway.

Daglig leder Vidar Østenby håper at folk stiller opp, både til lands og til vanns, når syklistene kommer gjennom slusebyen Ørje.

Maler sykler

Noen av dem som har fulgt oppfordingen er barna i Annen Etasje barnehage i Ørje. De har satt i gang med et gjenbruksprosjekt for å pynte opp langs traseen.

– Barnehagen er jo stengt når syklistene kommer opp langs Øymarksjøen, så vi satser på en flott dekorasjon, sier styrer Alison Dehli.

Barnehagen har tatt utgangspunkt i at de er sertifisert som miljøfyrtårn og jobber mye med gjenbruk.

– Folk fant fram sykkeldeler fra garasjer og skur, og vi har også fått en del hjul fra sykkelreperatøren borte i gata her, Ragnar Dybedahl. Alt dette har vi pusset og malt på, forteller Dehli.

– Hvordan gjenspeiler gjenbruk seg i den daglige driften?

– Det er jo først og fremst at vi er flinke til å bruke ulike gjenbruksmaterialer når vi jobber med forming.

 

Film og båttur

Regionalpark Haldenkanalen, som består av de fem kommunene Marker, Halden, Aremark, Rømskog og Aurskog/Høland, har valgt tre ulike prosjekter når det gjelder å sponse touren.

I tillegg til å sponse klatretrøya ble lag, ryttere, støtteapparat og presse invitert på båtur i vassdraget, i samarbeid med MS «Brekke» og Taraldrud gård.

Landskapet langs elva er også blitt filmet av Nordic Media Lab.

– Vi har blant annet filmet kanotur i kanalen, aktiviteter i Rødenessjøen og slusene. Materialet blir stilt til rådighet for TV 2. Vi satser på å skape minnerike tv-øyeblikk når rittet kommer opp langs sjøene ved ruta, sier Vidar Østenby.