Mareritt i Ebeltoft

Av
Artikkelen er over 14 år gammel

Vegard (9), Henrik (11), mamma Monica, mormor og morfar Bjørmark i Askim er skuffet over ferieoppholdet i Danmark. Dancenter as, med lokalkontor i Askim, fristet med luksus. Reisebyrået skaffet et møkkete og helsefarlig feriehus.

DEL

Lokale nyheter – 5 kr for 5 uker

– Du tror det ikke før du får se det, sier Rigmor Bjørmark og legger en haug bilder ut over salongbordet.

De forteller det meste og mye om dårlig renhold.

Besteforeldrene i Kronprinsensgate i Askim gledet seg til å ta med datter og to barnebarn til Danmark.

De ville koste på litt ekstra, de ønsket fredelig idyll, badeliv og en kulturferie i byen Ebeltoft.

Feriekatalogen fra Dancenter svarte til familiens forventinger og de plottet seg ut et hus i luksusklassen.

Kjell Bjørmark betalte 10.000 kroner, pluss ekstra for sengetøy - og til overmål, 750 danske kroner, som forskudd på husvask.

– Ingen upris, hadde bare standarden inne i huset vært slik vi forventet, forteller Kjell Bjørmark.

Luktet ille

Inngangspartiet lignet lite på illustrasjonen i katalogen, men det fikk ikke hjelpe. Det var da vi kom inn, kjente den vonde lukten og skulle lage det første måltid etter å ha fått bagasje og forventningsfulle feriegjester innenfor, at vi fikk lettere sjokk, sier han.

Alt så strøkent ut, men det var på overflaten.

Skuffer og skap var fulle av gammelt skrot og søppel. Stekeovnen på kjøkkenet var nedgriset, platene de skulle steke maten på var overgrodd av gamle matrester og i tillegg brune av rust.

Det ene fotoet etter det andre forteller at de ikke overdriver.

Likevel var det badet som var verst.

Vinduene var fulle av døde fluer, boblebadet også, og det hadde i tillegg fettrenner opp langs kanten. Do-børsten var grusom og full av fluer. Det var kingelvev i alle hjørner.

– Og der stod vi, med barnebarn plaget av astma og allergi, men som boblet over av ferieforventninger og - glede.

Her måtte noe gjøres.

Det fantes ikke en gang støvsugerposer i huset. Vi trådte til verket og vasket ned rom etter rom, forteller Rigmor Bjørmark.

De kontaktet Dancenter i Danmark. Det skjedde sent samme dag de ankom, men de fikk liten forståelse eller gehør for sin klage.

Svaret de fikk var at klager skulle skje skriftlig.

Hjemme i Askim kontaktet de Dancenters lokalkontor, eller lokale medarbeider.

Krevde skriftlig klage

Kjell Bjørmark ble direkte uhøflig behandlet.

Reisebyråets mann, Lottrup, ble først veldig avmålt, henviste kort til kravet om skriftlig klage før han lukket opp døra, sa vær-så-god gå ut, og skulle sende oss på dør, sier Bjørmark.

Riktignok gikk fruen i mellom og fikk dempet gemyttene. De fikk avtale og tid til å legge fram sin sak samme ettermiddag.

– Da fikk vi en helt annen behandling, men medhold i vår klage fikk vi ikke, understreker Kjell han. Det til tross for at vi ikke ba om mye, kun om å få refundert de 750 kronene til rengjøring.

Artikkeltags