30 elever blåser en lang marsj – i skolen

Elever på Vestgård skole fikk hjelp av danslærer og teaterlærer fra kulturskolen til å lage «Søppeltanker».

Elever på Vestgård skole fikk hjelp av danslærer og teaterlærer fra kulturskolen til å lage «Søppeltanker». Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

Det er kjempefint å få prøve et nytt instrument, synes Ida Schi Sylliaas (9).

DEL

Hun og nesten hundre andre skoleelever i Askim og Skiptvet er disse dager klare for å vise hva de har lært i musikk, dans og teater – i et samarbeid mellom skole og kulturskole.

Torsdag ble danse- og teaterprosjektet «Søppeltrøbbel» vist i aulaen på Kirkelund skole, og mandag sitter 30 elever klare på scenen på Moen skole. De skal vise hva de har lært på kornetter og baryton.

LES OGSÅ: Isabelle Benedikte (13) vil gjerne lære å synge – men ventelisten hos kulturskolen er lang

Baryton populært

Timen starter med lek, og det er rytmer og begreper fra notenes verden som lekes inn. Men når musikkpedagog Kari-Andrea Johansen teller opp sitter alle elevene klare med hvert sitt messinginstrument.

Både musikkpedagog Kari-Andrea Johansen og elev Ida Schi Sylliaas (t.v.) koser seg med prosjektet. Videre ser vi Leah Handelsby, Isak Teigen og David Bratli.

Både musikkpedagog Kari-Andrea Johansen og elev Ida Schi Sylliaas (t.v.) koser seg med prosjektet. Videre ser vi Leah Handelsby, Isak Teigen og David Bratli. Foto:

Ida Schi Sylliaas er en av de fornøyde elevene. Til vanlig spiller hun piano på kulturskolen, men nå har hun fått en pockettrompet

– Det er så morsomt å få lære et instrument til, og først fikk vi prøve flere. Jeg ville helst hatt baryton, det er kult. Men trompet går bra, smiler Ida.

Kari-Andrea Johansen synes også det er gøy å blåse i skolen.

– En ting som er gøy er å se det vi oppnår i tillegg til det musikkfaglige. Vi jobber på en annerledes måte, rett på musikken og skaper noe sammen. Det gir ringvirkninger på andre felt, sier Johansen.

Elevenes kontaktlærer Monica Schutz er også svært fornøyd.

– Ja, endelig blir det ordentlig kvalitet på musikkundervisningen her på skolen. Bare det at elevene har hvert sitt instrument, hvert sitt ordentlige instrument, betyr mye. Det er også et fint prosjekt fordi at elevene stiller på nokså like fot, sier Schutz, som er glad for at skolen ble pilotskole.

– Jeg håper dette er et prosjekt som kan fortsette, sier hun.

LES OGSÅ: Hobøl bruker nesten ingenting på kultur – har halvparten så mange ansatte som naboen

Pilotprosjekt

Kulturskolerektor Øyvind Lunde forteller at pilotprosjektet startet etter at kulturskolen fikk ny rammeplan.

– Der ble det lagt vekt på å få til mer samarbeid mellom kulturskole og skole. Prosjektet blir et breddetilbud i motsetning til kjerneundervisning og fordypning, som vi også har, sier han.

Alle er med. Fra venstre ser vi Tony Ngo, Edvard Lie Nauff, Tiril Brattås, Nora Halvorsen, Rikke Røise Bye og Pernille Huseby.

Alle er med. Fra venstre ser vi Tony Ngo, Edvard Lie Nauff, Tiril Brattås, Nora Halvorsen, Rikke Røise Bye og Pernille Huseby. Foto:

Selv om kulturskolen også jobber med prosjekter i SFO, gir prosjekter som Blås i skolen en unik mulighet til å nå alle.

– Her kan alle få prøve et ordentlig instrument, og man lærer noter og samspill fra dag én. Det funker som ei kule, sier Øyvind Lunde.

På konserten på mandag får musikkelevene også en gjesteopptreden av Askim Pike og Guttekorps. I tillegg til at de skal spille litt skal de ha med seg enda flere instrumenter som elevene får prøve.

Artikkeltags