– Kommunen selger sjela ved å droppe parkeringskrav

ØKER TRAFIKKEN: Nabo Daniel Hengy reagerer på planene om parkeringshus i Kirkegata. ? Jeg er ikke imot utvikling av byen, men dette forslaget er i sin nåværende form rett og slett et dårlig bestilt, undersøkt, gjennomtenkt og betalt stykke arbeid, tordner han.

ØKER TRAFIKKEN: Nabo Daniel Hengy reagerer på planene om parkeringshus i Kirkegata. ? Jeg er ikke imot utvikling av byen, men dette forslaget er i sin nåværende form rett og slett et dårlig bestilt, undersøkt, gjennomtenkt og betalt stykke arbeid, tordner han. Foto:

Artikkelen er over 4 år gammel

Daniel Hengy raser mot Askim kommunes planer om parkeringshus.

DEL

Kommunen har lagt inn et underjordisk parkeringshus under grusbanen ovenfor rådhuset i et forslag til områderegulering som ble presentert tidligere i høst. For å finansiere parkeringshuset åpner rådmannen for å gi utbyggere sjanse til frikjøp fra kravet om å bygge parkeringsplasser.

– Innbyggerne betaler

Utbyggere kan med andre ord kjøpe seg fri fra å bygge parkeringsplasser selv. Daniel og Beate Hengy bor i Kirkegata, et steinkast fra det planlagte parkeringshuset.

Hengy mener dette er diskriminerende og lite fremtidsrettet. Kommunen selger unna eiendommene til utbyggere, som får kjøpe seg fri fra et dyrt krav om parkering. Hengy peker på at dette vil skape presedens for hele byen, og at alle i Askim blir påvirket. Parkeringsplassen foran rådhuset, samt eiendommene langs Skolegata kan bli solgt til private utbyggere.

– Hva med dem som ikke kan betale 250.000 kroner for frikjøp av parkeringsplass? Dette favoriserer de rike. Jeg vet heller ikke om det å drive parkeringshus er noe en kommune bør drive med. Skal innbyggerne betale for drift av dette i alle fremtid, mens utbyggerne får lov til å kjøpe seg fri? Hva med like regler for alle? spør han.

Støy og stor trafikk

Han er svært kritisk til sakspapirene og informasjonen som er gitt.

– Det var bare direkte berørte som skulle få informasjon i første runde. Vi får et parkeringshus med opp mot 600 biler, som kjører to ganger i døgnet, rett utenfor huset, men er ikke regnet som direkte berørt, sier Hengy.

Antallet baserer han på 148 plasser i hver av fire etasjer, som han anser som ytterste konsekvens.

Han misliker også at det ikke er gjort støymålinger på hans side av Kirkegata, og stiller spørsmål ved trafikkmålingene som er gjort.

– Kirkegata er allerede i dag altfor sterkt trafikkert. De fjerner parkeringsplasser flere steder i sentrum og presser mer trafikk til denne gata. Hele flyten blir forandret. Dette må folk få vite om, sier Hengy.

Artikkeltags