Forbrukerombudet: – Strømselskaper bryter loven

Slattum  20170204.
I løpet av året skal drøyt halvparten av alle norske strømkunder få ny digital strømmåler installert hjemme. 
Foto: Paul Kleiven / NTB scanpix

Slattum 20170204. I løpet av året skal drøyt halvparten av alle norske strømkunder få ny digital strømmåler installert hjemme. Foto: Paul Kleiven / NTB scanpix Foto:

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Forbrukerombudet har avdekket flere lovbrudd blant strømselskaper og krever opprydning i vilkårene.

DEL

Forbrukerombudet har hatt tilsyn med ti ulike strømselskaper de har mottatt flere klager og tips om. I tilsynet fant ombudet at de minste selskapene, Agva Kraft, Akraft, Oslo Kraft og Telinet Energi, hadde mange avvik fra standardvilkårene og flere brudd på markedsførings- og angrerettloven. Avvikene omfatter blant annet for dårlige rutiner for varsling til forbrukerne ved prisendringer i strømavtalen. Nå ber ombudet strømselskapene om å rydde opp i forholdene.

Alt du må vite om strømmåleren du snart får hjemme hos deg 

– Dessverre ser vi at flere strømleverandører har altfor dårlige avtalevilkår, og at de heller ikke gir kundene sine den informasjonen de har krav på. Dette må selskapene rette opp i. Det er ingen god forretningsmodell å føre kundene bak lyset, sier forbrukerombud Elisabeth Lier Haugseth.

Hafslund svarer: Derfor kan strømregningen bli overraskende høy 

Selskapene som ble kontrollert var Hafslund, NorgesEnergi, Fjordkraft, LOS energi, Eidsiva, Trønderenergi, Akraft, Agva kraft, Telinet, Oslo Kraft.

Trøgstingene får de nye strømmålerne først – så får resten av Indre Østfold

Artikkeltags