- Flaut at båten blir liggende med dampen nede

Siste tur: Dette bildet er tatt da Turisten la til kai etter den siste turen i 2013. Det er høyst sannsynlig at dette var den siste turen på mange år.

Siste tur: Dette bildet er tatt da Turisten la til kai etter den siste turen i 2013. Det er høyst sannsynlig at dette var den siste turen på mange år.

Artikkelen er over 6 år gammel

I sommer har D/S Turisten vært borte fra Ørje og Haldenvassdraget. Hun kommer sannsynligvis ikke til å seile neste sommer heller.

DEL

Spørsmålet er enkelt å stille, men vanskelig å besvare: Hvem skal betale slik at damen kan tøffe opp og ned Haldenvassdraget neste år?

Underskudd

– Beregnet ut ifra 20 dagers drift, grunnkostnader, utgifter til mannskap og andre driftsutgifter, vil det koste 63.000 kroner per dag å holde båten i drift, sier kaptein og driver av båten, Jan Tore Skofterud til Halden Arbeiderblad.

– I driftsåret 2013 hadde vi i snitt 12.000 kroner i billettinntekter per dag og et underskudd på vel 50.000 kroner.

– Selv med full båt, vil underskuddet per dag være på 30.000 kroner.

– I dag har jeg ingen aning hvem som kan gå inn og dekke dette underskuddet, sier Skofterud.

Alle sa nei

I 2013 avslo alle kommunene å gi støtte til driften. Sesongen ble reddet ved at Haldenkanalen Regionalpark kjøpte 20 turer for 800.000 kroner.

– For oss er ikke Turisten det viktigste, sier styreleder Harald Kolstad til HA.

– Vi skal jobbe med næringsutvikling og utvikling av Haldenvassdraget som merkevare.

– Her hører Turisten med, men vi kan ikke finansiere driften. Pengene må komme et annet sted fra. Det var en helt spesiell situasjon i 2013, sier Kolstad.

– Jeg har liten tro på at kommunene langs vassdraget vil spleise på underskuddet. Det sa de nei til allerede i 2013, sier Skofterud

– Det er flaut

– I dag ser jeg ingen løsning og jeg tviler sterkt på at Turisten legger fra kai neste sommer.

I år har båten ligget ved kai på grunn av reparasjoner og fem års klassifisering.

– Neste år er båten i tipp topp stand. Selv om Strømsfoss går i vassdraget, så er det dampbåten Turisten folk vil ha. Vi har hatt hundrevis av forespørsler i sommer.

– Vi har fått en gave til 50 millioner kroner. Jeg synes det er flaut at båten ligger med dampen nede fordi kommunene ikke bidrar, sier Skofterud.

Han tror dessuten at det neppe er nedrifter – eller andre – som vil betale 63.000 kroner for en tur opp og ned vassdraget.

Artikkeltags