MARKER: For noen dager siden meldte Statens vegvesen at E18-strekningen mellom Trollbergtjern og slusene på Ørje måtte stenges.

Nå er veien blitt stengt i retning Sverige og bilistene må kjøre på fylkesvei 128 (gamle E18) for å komme til Ørje og Sverige. Ifølge veivesenet vil trafikken i filen mot Oslo gå som normalt. 

– Vi er på plass og har satt i gang arbeidet, sier driftsleder i Veidrift Pål Kopperud.

Vedtaket for E18-stengingen varer frem til 23. mars. Altså en hel måned.

Veivesenet melder at det ikke er sikkert om veien må være stengt en hel måned. Det kan gå mindre tid hvis været blir mildere.

LES OGSÅ: Slik skal veivesenet bli kvitt steinsprut på E18 – må stenge veien en uke

Årsaken til veistengingen er arbeid som må gjennomføres med veidekket. Rundt rumlefeltet som skiller de to motgående kjørefeltene har det samlet seg vann, og dette vannet fører til at asfalten fryser i stykker. Dette har igjen ført til at asfalten smuldrer opp og mange bilister har fått frontrutene sine ødelagt som følge av steinsprut.

LES OGSÅ: Da E18-stein nummer seks traff frontruta, så Izabela hvordan glasset sakte sprakk foran henne

Stor utfordring

Først ble det forsøkt å lappe veien. Ifølge Kopperud førte det til mer skade, ettersom aslfalten rundt hullene sprakk opp. Nå ligger heller ikke forholdene til rette for ny asfaltering på veien.

– Den voldsomme kulden som er meldt gjør denne jobben vanskelig. For det første blir vann brukt når den gamle asfalten skal freses av. I tillegg kan det ikke være for kaldt når den nye asfalten legges på. Da oppfører den seg ikke som sen skal. Det må nok være rundt null grader eller varmere når den nye asfalten legges på, sier Kopperud til Smaalenenes Avis.

Kulden er en av grunnene til at Veidrift må ha lenger tid på seg enn den uken som først ble forespeilet.

– Forferdelig leit

– Det er forferdelig leit at asfalten er så dårlig, sa Karl-Erik Willadsen i Statens vegvesen til Smaalenenes Avis på mandag.

Da var det befaring på veien, og det ble diskutert to forskjellige løsninger. Den ene er å tilføre lim som binder eksisterende asfalt sammen.

LES OGSÅ: Rakk ikke å lappe alle stygge hull i E18 – slår til med ny runde

– Men fagfolkene konkluderer med at dette trolig ikke holder. Alternativet blir da å frese bort øverste lag av asfalten fra Trollbergtjern og cirka to kilometer østover mot Ørje. Det er her de verste problemene er, forklarte Willadsen.