Denne jobben passer ikke for pyser

TRANG JOBB: Bildet er tatt helt innerst i røret dypt under jernbanesporet. Vi ser operatøren betjene en gravemaskin og legge massene på et transportbånd.

TRANG JOBB: Bildet er tatt helt innerst i røret dypt under jernbanesporet. Vi ser operatøren betjene en gravemaskin og legge massene på et transportbånd. Foto:

Artikkelen er over 4 år gammel

Jård Andersson synes det er bare trivelig å sitte innerst i et smalt rør og betjene en bitte liten gravemaskin dypt under jernbanen.

DEL

MYSEN: – Som hvilken som helst annen jobb, smiler svensken, etter å ha skålte med sjampis i ravinedalen ved Lokstallen på vestsiden av jernbanesporet i Mysen i går.

Minutter før satt han i en tunnel, mens sjefen hans Tor-Erik Olimb håndgravde fram de siste jordklumpene.

SE VIDEO HER!

– Dunk, dunk, sa Andersson nede i grunnen.

– Jeg hører deg, brølte Olimb tilbake.

Gårsdagen ble feiret på tunneldriveres vis, men dette var vel å merke alkoholfritt, servert i plastglass av oppdragsgiver Eidsberg kommune.

Presset seg fram

Det er firmaet Olimb som står for jobben, som ifølge Jørn Pettersen ved virksomhet for miljø og kommunalteknikk handler om å skaffe Mysen en overvannsledning som tåler framtidens regnskyll. Med en indre diameter på 140 centimeter kan det bare regne på tak og asfalt. Vannet skal slukes unna og sendes til Glomma.

Rent teknisk har firmaet startet fra en stor grop ved bunnen av Vandugveien, vis-à-vis Mysen kornsilo.

Her er rør blitt presset med store stempler, ett for ett. Og fremst i røret har det sittet en kar – de har vært to til å bytte på – og gravd ut masser, lagt dem på transportbånd og skuffe, før dette er dratt ut og tippet.

– Totallengde under sporet er 145 meter, og vi har presset cirka seks meter i døgnet, forklarer Tor-Erik Olimb.

Han forsikrer at sikkerheten er på topp, og Jård Andersson legger til at han har kunnet sittet og grave aldeles greit, for 140 centimeter er ikke så ille, bedyrer han.

Men de har også presset rør fra samme grop mot Mysen videregående skole. Der er diameteren bare 120 centimeter.

– Da bør du ikke være noe større enn meg, sier svensken.

Fant en sykkel

Pettersen opplyser at det var grundig boret og sjekket før rørene skulle legges.

Til tross for dette, ble det en og annen overraskelse. Graveren fant rester av sykler, flasker og springfjærer fra en madrass.

– Dessuten var det enkelte bløte partier da vi måtte stå på ekstra, forteller Olimb.

– Jeg hørte ingen ting til toget da jeg jobbet under jernbanen, men under Vandugbakken kunne jeg så vidt merke lastebilene over meg, forteller Andersson.

Arbeidene førte til at jernbaneskinnene fikk en liten setning, noe som utbedres ved å løfte skinnegangen og pakke steinen på nytt.

– Jeg tror ikke folk er klar over hvor stort og spesielt dette prosjektet er, sier Jørn Pettersen, fornøyd med å være gjennom.

FAKTA:

  • Olimb er underentrepenør til Leif Grimsrud som har graving av nytt vann og kloakkanlegg for Eidsberg kommune.
  • Kloakken legges i separat (parallell) ledning under jernbanesporet.

Artikkeltags