Bygger vogner til allsidig bruk

Artikkelen er over 18 år gammel

Drømmen om en god gammeldags jul vil ikke slippe taket. Ikke minnet om dombjelleklang, kanefart, hester i to-spann i galopp bortetter vinterhvite veier mellom høye snødekte graner heller. – Vinterværet rår jeg ikke med. Men dombjelleklang og doninger for kanefart derimot, sier Knut Andreassen.

DEL
Knut Andreassen er mannen bak bedriften Hest og Vogn på Nosa i Ytre Enebakk. Han startet sin produksjon av tradisjonelle hestevogner i 1988 og var den første som gjenopptok bygging av vogn for hest i nyere tid. Han fører stolt den norske håndverkstradisjonen videre.
Produksjonen drives på gården Østby på Nosa, der han leier en låve. Den er ombygget for produksjon, men rommer også lager av ferdige hestevogner.
Nostalgien får totalt overtaket mens vi vandrer mellom sleder for kanefart, jaktvogner, Victoria-vogner med kalesje, maratonvogner, carabanc, lukkede cupé-vogner og Landauere.
Her står til og med en original Amish-vogn, importert fra Lancaster Pennsylvania.
Bortsett fra de to siste er alle vogner produsert av Knut Andreassen i Enebakk.
– Alt dette og utviklingen omkring hest og vogn startet med vår datter Gittes lidenskap for hest. Hun fikk egen hest. Den fikk stall i garasjen ved villaen ved Våg. Hun startet med sprangriding og dressur, men etter hvert begynte hun også å interessere seg for kjøring, forteller Knut Andreassen.
Faren hadde selv hatt hest som hobby i sine unge år. Det skulle ikke mye til før datteren hadde tent hans gamle engasjement for hest og hestesport.
– Gitte hadde tittet på en vogn en bekjent av henne hadde kjøpt inn dyrt fra Danmark.
Det var da jeg tenkte; en slik kunne jeg bygge selv - å lage den langt billigere.
Så var det gjort, og det hele var i gang, sier Andreassen.
Kjørevognen har bygde for sin datter, og hennes dyktighet bak hest og vogn, førte til at hun vant den ene konkurransen etter den andre.

Dette tente far. Han ble selv konkurransekjører, startet Ytre Enebakk Kjøre- og Rideklubb. En klubb som talte hele 120 medlemmer på det meste og som gjorde seg sterkt gjeldne i konkurransekjøring både i Norge og hele Norden.
Han ble formann i kjøreutvalget i Norsk Rytterforbund og formann i Foreningen til Kjørehestens Fremme.
De fleste av kjørekarene vi husker fra OL på Lillehammer hadde fått sin skolering fra denne foreningens utdanning av kusker.
Knut Andreassens vogner har vært med på det meste. De førte blant annet OL-ilden da den skulle bringes fra Morgedal til Lillehammer.
Utenfor hestemiljøet er hans vogner mest kjent fra en rekke tv-serier og filmer produsert av NRK og Norsk Film. Sist fra filmatiseringen av Ole Aleksander filebom, bom, bom, serien om Knut Hamsund og filmatiseringen av Dinas bok.
I tillegg til å produsere eller formidle rekvisitter for NRK og Norsk Film leverer han vogner til hele landet fra nord til syd. For kort tid siden leverte han sogar to vogner til Ceycellene i det Indiske hav.
Rundt 200 vogner av ulik type har Knut Andreassen produsert på låven i Enebakk.
– Har du hesten har jeg resten, sier han og viser til kjørefrakker i skinn, seletøy og dombjellekranser, rideutstyr, hjelmer, kjørepisker og alt hva et hjerte som banker for hest måtte begjære av utstyr.
Nettopp nå er han i ferd med å legge siste hånd på verket i oppussingen av en vogn av type cupé fra Haneborg Gods. En møbeltapetserer fra slottet har vært med under rehabiliteringsarbeidet av vognens interiør. Det er eksklusivt og vakkert og består i hovedsak av kongeblå fløyel.
  Restaurering av gamle erverdige vogner utgjør en stor del av bedriftens arbeide. Denne spesielle vognen ble benyttet av Kong Haakon under kongeparets signingsferd. Kong Haakon og Dronning Maud skulle fraktes fra Eidsvoll til Haneborg Gods for lunsj da denne vognen ble benyttet, forklarer Knut Andreassen.
Forøvrig er firmaet spesialister på hjul og produserer både stålhjul og tradisjonelle trehjul i alle dimensjoner.
  Vognsmeden i Enebakk dro til Amish people i USA og gikk i lære hos denne sektens vognsmeder før han satset for fullt og etablerte bedriften i Enebakk.

Amish-folket ble etablert i USA på 1800-tallet. De kjører hest og kjerre - og kler seg med snitt fra 1800-tallet. Deres ideal er naturalhusholdning. De lever på den gammeldagse måten, uten biler, strøm og tekniske hjelpemidler. Markene pløyer de ved hjelp av hjemmesnekrede ploger. Amish-folket produserer en femtedel av all melk i USA. Syv barn er gjennomsnittet, men enkelte familier har dobbelt så mange. De lager klær og møbler selv og er verdenskjent for sitt flotte håndverk. Her skapes også de legendariske Amish-vognene som er sorte med oppslått kalesje. De fleste av oss kjenner dette folket fra filmen «Witness».
– En interessant og meget lærerik periode i livet, sier Knut Andreassen og tenker tilbake på sitt lærlingeopphold blant dette folket som er viden kjent for sitt håndverk.
– Mest som en kuriositet importerer vi en del vogner fra Amish people. Dette er artige vogner som er i daglig bruk som eneste fremkomstmiddel for den berømte sekten.
Enkelte, kanskje spesielt de riktige feinschmeckere, velger en slik vogn eller en eksklusiv Landauer til spesielle arrangmeneter som bryllup og selskapelighet i stor stil. Da kan vi også levere seletøy fra von der Wiels Sadelmakeri i Holland, sier Knut Andreassen.
Og alt dette åpenbares for oss i en låve ved Nosa i Enebakk!
En total overraskelse. Vi dumpet borti Hest og Vogns hjemmeside da vi brukte internett for å finne en spesiell gave til et spesielt og hesteinteressert lite barnebarn.
Jeg skal love at vi fant det helt spesielle.
– Det er mange som har hest i Enebakk, hestemiljøet er stort men ikke stort i organisert form lenger. De med interesse for hest kjenner imidlertid godt til hva vi representerer, forteller Andreassen og vinker inn hesteeier Gitte Glavin fra Enebakk.
Hun kjøpte nylig en roadcar for Shettis, produsert av Andreassen.
Dette er en robust vogn med et lite lasteplan.
Den skal hennes barn med nyinnkjøpt Shetlandsponni kjøre kanefart i under julehøytiden.

Artikkeltags