Ble forsøkt svindlet

Ble nesten svindlet: Et virusprogram reddet Thrine Killingmoe fra å bli lurt.

Ble nesten svindlet: Et virusprogram reddet Thrine Killingmoe fra å bli lurt. Foto:

Artikkelen er over 6 år gammel

Ferieturen til Kroatia gikk ikke smertefritt da Thrine Killingmoe fra Askim fikk en falsk epost.

DEL

Hver uke blir 1.000 til 2.000 tilfeller av phising-e-poster eller forsøk på nettsvindel rapportert inn til sikkerhetsteamet i Sparebank 1. Sommeren er høysesong, bekrefter sikkerhetsmann Ketil Kintel.

De hjelper alle, men forklarer at de prioriterer Sparebank 1 sine kunder.

– Siden 21. mars har vi lagt ned over 85 nettsider. Dersom noen får en mistanke om en slik epost, oppfordrer vi til å rapportere dette til vår mailadresse nettsvindelsparebank1.no, forklarer Kintel.

Krever ikke pinkode

Men hvordan kan man vite om en epost er ekte eller falsk?

– Ingen seriøse aktører ville krevd å få vite opplysninger som pinkode, personnummer eller kontonummer. Alle disse opplysningene har selskapene allerede. Så hvis noen får en slik mail kan de være sikker på at den er falsk, sier informasjons- og samfunnskontakt i Sparebank 1 i Askim, Elisabeth Andenæs Torp, til Smaalenenes Avis.

Hun råder likevel til å ta kontakt med selskapet som mailen kommer fra for å gi beskjed:

– Da blir siden svartelistet og slettet i løpet av et døgn.

En som nesten gikk i fella var Askim-damen Thrine Killingmoe. Da hun var på feire med familien i Kroatia, fikk hun en epost der det sto at bankkortet hennes var sperret på grunn av unormalt høy aktivitet. Først ante hun fred og ingen fare.

Trodde kort var overbelastet

– Vi hadde bodd i forskjellige leiligheter på to av øyene og alle utleierne krevde å få pengene kontant. Siden maksimalbeløpet for uttak på minibankene var 1.600 kroner måtte jeg ta fire til fem transaksjoner hver gang. Da jeg fikk mailen om at bankkortet mitt var sperret, trodde jeg det var fordi jeg hadde overbelastet kortet, forteller Killingmoe.

Hun sier hun ble stresset da hun oppdaget mailen:

– Jeg var helt avhengig av å ta ut penger og uten å tenke på det klikket jeg på lenken som ble oppgitt i eposten. Gudskjelov sperret antivirusprogrammet mitt nettsiden, så jeg valgte å ta kontakt med ei venninne som kunne hjelpe meg fra Norge.

Fikk god service

I dag takker Thrine Killingmoe antivirusprogrammet på pc-en og Sparebank 1 i Askim.

– Jeg fikk utrolig god service. Banken ringte meg opp flere ganger og dobbeltsjekket at kontoen min ikke var blitt belastet, smiler hun.

– Mener du at det blir gitt ut for lite informasjon om nett-svindel?

– Nei, jeg synes både banken min og avisene har vært flinke til å informere om det, men jeg tenkte meg ikke om to ganger da jeg fikk mailen. Det er mulig jeg hadde oppdaget noe mistenkelig hvis jeg hadde kommet inn på nettsiden, men jeg er likevel takknemlig for at det gikk bra, sier Killingmoe.

Artikkeltags