O-VM har fått sitt eget frimerke – motivet er hentet fra Indre Østfold

VISTE STOLT FRAM: Tore Sandvik (t.v.) fikk æren av å avduke frimerket sammen med frimerkedirektør i Posten, Halvor Fasting.

VISTE STOLT FRAM: Tore Sandvik (t.v.) fikk æren av å avduke frimerket sammen med frimerkedirektør i Posten, Halvor Fasting. Foto:

Fredag ble et helt nytt frimerke lansert på Mysen. Bakgrunn er O-VM som arrangeres i august, og inspirasjonen den er hentet fra Spydeberg.

DEL

MYSEN: Norge har tre ganger tidligere arrangert VM i orientering (Kongsberg 1978, Grimstad 1997 og Trondheim 2010), men dette er første gangen o-idretten får sitt eget frimerke her i landet.
Frimerket har en portoverdi på kroner 16 og er designet av kunstneren Ragnar Aalbu.

LES OGSÅ: Sikret seg lukrativ avtale – skal servere tusenvis av tilskuere

Lansert på Mysen

Tore Sandvik sto for avdukingen på post i butikk i Mysen. Han er «tidenes o-løper» i Indre Østfold, med blant annet NM-gull 1996, VM-gull stafett 1999 (Skottland), VM-sølv og VM-bronse 2001 (Finland) – og flere seirer enn noen andre i de to store internasjonale klubbstafettene Tiomila og Jukola.
 
Også VM-sjef Per Bergerud og ordfører Erik Unaas var til stede sammen med blant annet Postens frimerkedirektør Halvor Fasting.

(Saken fortsetter under bildet)

LANSERT FREDAG: Det nye frimerket til Posten ble lansert på Mysen fredag. Fra venstre: Tore Sandvik, tidligere verdensmester, Halvor Fasting, frimerkedirektør, Per Bergerud, daglig leder i O-VM 2019 og Erik Unaas, Eidsberg-ordfører og styremedlem i O-VM 2019.

LANSERT FREDAG: Det nye frimerket til Posten ble lansert på Mysen fredag. Fra venstre: Tore Sandvik, tidligere verdensmester, Halvor Fasting, frimerkedirektør, Per Bergerud, daglig leder i O-VM 2019 og Erik Unaas, Eidsberg-ordfører og styremedlem i O-VM 2019. Foto:

– Det første frimerket i Norge ble lansert helt tilbake i 1855. Siden den gang har det kommet et antall på 2.009. Et frimerke har flere oppgaver. Ikke bare er det et frankeringsmiddel og et samleobjekt. Det er noe mer. Det skal gjenspeile landets historie, kultur, store begivenheter og kjente personer. Jeg liker å kalle det et landsvisittkort, forklarer Fasting, og fortsetter:

– Norske frimerker er generelt godt anerkjente. God trykkvalitet, kunstnerisk vakre, gode motiver og nøktern utgivelsespolitikk. Vi gir ikke ut mer enn 25 forskjellige frimerker i året. Det er ikke mange, så nåløyet er trangt og lista høy.

LES OGSÅ: Nå skal nytt klubbnavn, logo og draktfarger avgjøres – se hvem som får avgjøre

Opplag på over 1 million

Frimerkedirektøren kan fortelle at dette frimerket vil få et opplag på litt over 1 million eksemplarer.

– Mange tror kanskje vi ikke bruker frimerker lenger i denne digitale verden vi lever i, men faktum er at vi i fjor solgte over 40 millioner. Jeg vil tippe tallet ikke blir noe lavere i år, mener han.

Fasting forteller også hva kunstner Ragnar Aalbu hadde i tankene, da han designet det nye frimerket.

– Han har brukt de oransje fargene som O-VM bruker, så har han fått med et kompass og et kartutsnitt. Kartutsnittet skal være fra området hvor O-VM arrangeres, forklarer Fasting, og tenker da på Mørk i Spydeberg.

VM-arrangøren er naturlig nok stolt over å kunne vise til eget frimerke.

– I Norge har vi 24.000 aktive o-løpere og rundt 70.000 deltakere på turorientering. I tillegg har vi 65.000 personer som har registrert seg på Stolpejakten. Internasjonalt er o-sporten også stor. På verdens orienteringsdag deltar det blant annet 250.000 mennesker. Når vi kommer til VM i august er det 300 deltakere fra 42 nasjoner påmeldt. Det er ikke mange idretter som kan måle seg. Kun de aller største har like stor utbredelse. Så da passer det fint med et eget frimerke, smiler daglig leder i O-VM, Per Bergerud.

Send inn tekst og bilder «

Vi vil gjerne høre om smått og stort som foregår i distriktet. Hjelp oss å være overalt!

Artikkeltags