Gå til sidens hovedinnhold

Over 200 kom for å heie på Ola og Thomas på rallycrossbanen i Trøndelag

Artikkelen er over 3 år gammel

STJØRDAL: Ingen over, ingen ved siden av. Maken til supporterstøtte som Thomas Bryntesson og Ola Frøshaug fikk i helgen, skal man lete lenge etter.

Den landsdekkende kjeden Team Verksted, som blant annet eier E18 Lastebilservice i Askim, hadde lagt sin sommerfest til VM-runden i rallycross i Hell i Nord-Trøndelag. Over 200 av kjedens 300 ansatte ble med. Team Verksted er også en av hovedsponsorene til den lokale duoen Thomas Bryntesson (21) og Ola Frøshaug (52).

– Gir et kick

– Det gir et stort kick å ha så mange som støtter deg. For selskapet er det også moro å ha en happening som dette sammen. Vi blir mer sammensveiset, sier Ola Frøshaug, som ved siden av å være EM-fører også er daglig leder i E18 Lastebilservice. Han hadde med seg 17 ansatte opp til Trøndelag. Selskapet var også hovedsponsor til EM- og VM-runden i helgen.

– Totalt var vi over 200 i Team Verksted. I tillegg kommer alle i teamet og venner som også var med oppover. Så vi hadde mange supportere i helgen, smiler Ola Frøshaug.

Selv leverte 52-åringen en ganske så bra helg. Målet var semifinale i EM-klassen for Supercars, og det gikk etter å ha blitt nummer 6, 17, 13 og 10 i de fire omgangene.

Saken fortsetter under bildet.

 

– Alt i alt er jeg fornøyd med helgen. Jeg klarte målet, da skal jeg ikke klage, oppsummerer trøgstingen.

Snurret i semifinalen

Klubbkamerat i NMK Trøgstad, Thomas Bryntesson, var derimot ikke like fornøyd. Det til tross for at også han kom seg til en semifinale. I semifinalen fikk han nemlig en dytt bakfra av Tommy Rustad, fikk en rotasjon og mistet finalebilletten.

Saken fortsetter under bildet.

 

– Utrolig kjedelig. Jeg var raskeste fører i semifinalen, da en skrue i bakdiffen løsnet. Da jeg forsøkte å legge den i førstegir, gikk vekslen i stedet i revers og jeg snurra. Det er kjennes så surt, for jeg tror min kjøring i dag hadde kunnet rekke langt i en finale, sukker 21-åringen, som tidvis fikk vist sitt store potensial. Blant annet vant han klart den fjerde og siste omgangen i EM-klassen for Supercars. Faktisk var det bare tre fører som var bedre blant VM-førerne. Den ene var Petter Solberg.

– Jeg fikk vist at jeg er raskest på tørt føre. Det får jeg ta med meg, sier Töcksfors-gutten, som kjører for NMK Trøgstad, kjører med norsk lisens og har mamma fra Trømborg.

Nå venter tredje runde i nordisk mesterskap (RallyX Nordic) på Solvalla i Stockholm til helgen. Der skal han bryne seg på Oliver Solberg (15), sønnen til Petter Solberg, som overraskende vant den forrige runden.

Kom ikke til mål

Henning Solberg (44) var også med i EM-klassen for Supercars på Lånkebanen i helgen. Han kjørte en VW Beetle med Saab-motor for svenske Per Eklund sitt team. Etter å ha blitt nummer 14, 10, 16 og 12 i omgangene, tok Henning Solberg seg til semifinale som 12. og siste mann.

Saken fortsetter under bildet.

 

I semifinalen ble det stopp allerede inn i alternativsporet på første runde. Styrestaget røyk på bilen, og det var dermed game over for denne gangen. Dermed klarte han ikke å følge opp den gode kjøringen i Barcelona i den første EM-runden hvor han tok seg til finalen og ble nummer fem. Det blir imidlertid flere sjanser i rallycross for Henning Solberg. Spydeberg-mannen stiller opp i samme bil om tre uker. Da på Höljes i Sverige.

Kommentarer til denne saken