Sensasjonell sjetteplass i Rally-Tyrkia på Henning (45): – Jeg er så dritfornøyd

STORT GLIS: Henning Solberg gjorde et sensasjonelt comeback i rallysammenheng, da han kjørte inn til sjetteplass i Rally Tyrkia – det i en R5-bil med langt lavere ytelser enn konkurrentenes WRC-biler. 															                 FOTO: PRIVAT

STORT GLIS: Henning Solberg gjorde et sensasjonelt comeback i rallysammenheng, da han kjørte inn til sjetteplass i Rally Tyrkia – det i en R5-bil med langt lavere ytelser enn konkurrentenes WRC-biler. FOTO: PRIVAT

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Ingen kjørte raskere enn Henning Solberg (45) i R5-bil i Rally Tyrkia. Totalt ble det sjetteplass og VM-poeng i hans comeback.

DEL

ISTANBUL: – Dette var bra! Jeg er så dritfornøyd, jubler Henning Solberg, til Parc Fermé.

Det ble riktig nok drama etter målgang for Spydeberg-mannen.

– Bilen bare stoppa. Men alt gikk bra. Helt fint, sier Henning, mens han litt småopptatt var på vei opp til podiet for å feire sin sensasjonelle sjetteplass totalt, og desidert beste R5-bil gjennom hele helgen.

Men før han la på, så måtte han bare si følgende:

– Dette ga mersmak for mer kjøring!

VM-comeback i ny bil

For 45-åringen var dette et lite VM-comeback siden Rally Sweden i vinter. Forskjellen er at han i helgen kjørte en R5-bil, og ikke en nymotens WRC-bil.

– Egentlig synes jeg det ikke er så stor forskjell, når du først er inni bilen. Du må kjøre med samme attacken, og alt er det samme. Altså jævlig kult, slo Henning Solberg fast underveis i helgen.

Han har satt på plass alle i WRC2-klassen og gradvis også avansert oppover på resultatlistene i «verstingklassen» WRC. Til slutt endte han altså på sjetteplass, drøye 13 minutter bak vinneren Ott Tänak fra Estland. På andreplass kom finnen Jari-Matti Latvala, mens tredjeplassen gikk til Haydon Paddon fra New Zealand. Nordmannen Andreas Mikkelsen ble nummer fem, mens Mads Østberg brøt.

For øvrig stilte Henning Solberg i helgen i en innleid Skoda Fabia R5 og hadde med seg sin kartleser de siste årene, østerrikske Ilka Minor.

Nedtur for Petter

Like bra gikk det ikke for lillebror Petter i helgen. Han var på plass Bikernieki i Latvia med håp om å avansere fra fjerdeplass i rallycross-VM opp på pallen.

Men det er noe med Petter Solberg og denne banen i Latvia. Det vil seg liksom ikke. I 2016 fikk han svartflagg og ble diskvalifisert i innledende heat. I 2017 ble han påkjørt i første sving i semifinalen og sendt til sykehus med flere bruddskader. I helgen ble det slutt også i semifinalen. Allerede i starten ble han dyttet ut av banen av franske Guerlain Chicherit, og dermed var det game over.

(Saken fortsetter under bildet)

NY NEDTUR: Det vil seg ikke for Petter Solberg i Latvia. For tredje året på rad endte med nedtur. ARKIVFOTO

NY NEDTUR: Det vil seg ikke for Petter Solberg i Latvia. For tredje året på rad endte med nedtur. ARKIVFOTO

Sammenlagt falt Petter Solberg ned til femteplass når tre av tolv VM-runder gjenstår. Teamkamerat hans i PSRX Volkswagen Team Sweden, Johan Kristoffersson, vant for øvrig runden i Latvia – hans åttende for sesongen. Svensken har så godt som avgjort VM.

(Saken fortsetter under bildet)

LYKTES IKKE: Thomas Bryntesson hadde heller ingen stor helg i Latvia og kom ikke videre fra semifinalen. ARKIVFOTO

LYKTES IKKE: Thomas Bryntesson hadde heller ingen stor helg i Latvia og kom ikke videre fra semifinalen. ARKIVFOTO

I EM-klassen gikk det heller ikke veien for «våre» førere i Latvia. NMK Trøgstad-fører Thomas Bryntesson slet med bilen under hele helgen, men kom seg til semifinalen. Der var det slutt.

– Det har vært en dritthelg for meg, om jeg får lov si det. Vi har hatt tekniske bekymringer som har gjort at mototren ikke har gått som den skal fra trening til tredje kvalifiseringsomgang. I fjerde omgang gikk bilen bra, og da fikk jeg raskeste tid. Men så brøyt jeg semifinalen, sukker han, etter at bærearmen røyk.

– Jeg er imponert over mine mekanikere som har skrudd fra morgen til kveld for å forsøke å få orden på alt, men dessverre fikk vi ikke betalt for slitet denne gangen her. Det er frustrerende. Hele sesongen har vært litt stolpe ut med mye som ikke man kan rå over. Men sånn er motorsport og jeg får bare komme sterkere tilbake. Eksakt hva som skjer neste år vet jeg ikke. Men jeg burde vel få litt mer stolpe inn?

Frøshaug vurderer å gi seg

Det var sesongens siste EM-runde, og 22-åringen endte på den «sure» fjerdeplassen i EM. NMK Trøgstad-fører Ola Frøshaug kom seg ikke til finalen i helgen. Han endte på en 15. plass i EM-sammendraget i sin Ford Fiesta ST.

– Kort fortalt har jeg ikke hatt flyten i helgen, ikke tilstrekkelig attack. Eller, kanskje det var tvert imot. At jeg har hatt for mye attack. Kjedelig avslutning på EM-sesongen. Egentlig var jeg jo «pensjonist» får Supercar-satsingen kom i gang, men så fikk jeg denne sjansen. Neste år ser det ut til at jeg blir «pensjonist» på riktig. Akkurat nå ligger den ingen satsingen på verken RallyX Nordic eller EM på bordet. I fjor ble jeg nummer ti i Em, og den her klarte vi ikke å matche det resultatet. Me jeg har hatt to riktig fine år med mange herlige mennesker. Jeg kan bare bukke og takke sponsorer, teamet og alle supporterne for alt.

Sesongen for disse to er imidlertid ikke helt over. Der gjenstår én runde, som går 7. oktober på Tierp. Bryntesson kjemper der om seieren med Petter Solbergs sønn, Oliver Solberg.

Send inn tekst og bilder «

Vi vil gjerne høre om smått og stort som foregår i distriktet. Hjelp oss å være overalt!

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken