TRØGSTAD: Etter åtte strake mesterskapstitler i NEZ (nord-europeisk mesterskap) i rallycross og over 30 år med bilsport, hadde Ola Frøshaug planer om å legge kjørehanskene på hylla. I stedet skulle han bruke tiden på å hjelpe stortalentet og klubbkamerat i NMK Trøgstad, Thomas Bryntesson, med et opplegg for 2017. 20-åringen, som i fjor kjørte i Supercar Lite og tok sølv internasjonalt i RX2-klassen og gull RallyX Nordic, var klar for å ta steget opp i «verstingbilen» Supercar – om pengene kom på plass.

Både EM og RallyX Nordic

Nå ender det med at begge skal kjøre full sesong i EM og RallyX Nordic, 11 løp totalt, i en Ford Fiesta ST kjørt av Kevin Eriksson og Reinis Nitis i fjorårets VM. Bilene har over 600 hestekrefter under panseret og gjør 0-100 kilometer i timen på to sekunder.

– Bilene er 2016-modeller oppgradert med 2017-spekk, gliser Ola Frøshaug til Smaalenenes Avis.

Selv kjørte han sitt første billøp helt tilbake i 1983. De siste åtte sesongene har han kjørt en Volvo S40 i NEZ (nord-europeisk rallycrossmesterskap) og gått seirende ut hvert år.

– Det er klart dette er noe annet å kjøre. Det er 200 hester mer, firehjulstrekk og en helt annen kjøreopplevelse, forklarer han.

Han gleder seg til å kjøre med Thomas Bryntesson, som han har vært en mentor for helt siden tok steget fra gokart til bilcross og rallycross.

– Vi kommer til å utfylle hverandre bra. Thomas med sitt talent og unike ferdigheter bak rattet, jeg med min lange erfaring. Dette blir gøy, humrer Frøshaug, og innser plutselig at han har fått ungdomstiden tilbake i en alder av 52 år.

– Hehe. Akkurat nå føler jeg meg som en 20-åring. Det røkker i hele kroppen, ler trøgstingen.

Har holdt det hemmelig  

Duoen har holdt nyheten hemmelig fram til i dag.

– Planen min var jo egentlig at jeg skulle gi meg helt og i stedet hjelpe Thomas med å komme seg inn i en Supercar i 2017. Men i november i fjor kom teamsjef i JC Raceteknik, Joel Christoffersson, og spurte meg om ikke jeg også ville kjøre Supercar. Han mente det ville bli billigere per bil å drifte to biler i stedet for én. Jeg tente litt på ideen, og tenkte at det er nå eller aldri. Det er jo en drøm alle som driver med rallycross har. Og om jeg venter et par år til uten kjøring, så er det helt uaktuelt. Nå har jeg bra med fart i kroppen, humrer Frøshaug.

Saken fortsetter under bildet.

 

Det har likevel vært en lang prosess fram til i dag for å finansiere satsingen. Etter hva Smaalenenes Avis erfarer koster hver av bilene over 1 million kroner. I tillegg vil de koste snaue 2,5 millioner kroner å drifte hver av bilene med både EM og RallyX Nordic.  Det er likevel småpenger i forhold til de store teamene i VM, som ligger på budsjetter mellom 50 og 100 millioner kroner for drifting av to biler.

– Det er egentlig uinteressant å prate om pris. Akkurat nå er vi i minus, selv om vi har fått på plass en del sponsorer allerede. Det er først nå det er offentlig at vi skal satse og da er det lettere å skaffe en hovedsponsor. Vi har bra folk som jobber for oss på det. Rallycross er jo i vinden om dagen, og med flere profilerte bilsportutøvere som Sebastien Loeb, Ken Block og Petter Solberg med. Derfor har jeg troen på at vi skal få på plass en hovedsponsor. Vi er et tobilsteam og en sponsor vil da kunne profilere seg på begge bilene, og kan til og med være med å bestemme farge på bilen, smiler Ola Frøshaug, som til og med er villig til å gi slipp på den lyseblå fargen han har vært kjent for med sin Volvo S40 de siste ti årene.

Skal kjempe i toppen

I sin første sesong i Supercar er duoen likevel ikke beskjedne. De har ambisjonene klare.

– Målet er å komme til semifinaler og finaler både i EM og RallyX Nordic. Jeg har fått mange bra resultater i supernasjonal og tror faktisk at jeg har en sjanse til å kjempe helt i toppen, mener Ola Frøshaug.

– Det blir ordentlig kult å ta steget opp. Jeg kan ikke beskrive hvor mye jeg ser fram imot sesongen. Å få konkurrere i Supercar har vært mitt mål siden jeg begynte med motorsport, så dette er virkelig en drøm som går i oppfyllelse. En heftig bil. Selve kjøringen er ganske lik som Supercar Lite som jeg kjørte i fjor, men det er betydelig flere hester. Så 2017 kommer til å bli riktig morsom. Det blir mitt første år i en helt ny klasse, så det blir selvsagt tøft. Men jeg har et bra et team i ryggen og i hele min karriere har jeg alltid kjempet om seieren. Og selv i Supercar kommer jeg å forsøke å være i toppen, sier Thomas Bryntesson fornøyd. Han er fra Töcksfors, men har mamma fra Trømborg, kjører for NMK Trøgstad med norsk lisens.

Les også: Ble nordisk mester og kjørte inn 100.000 kroner

Har vært på test i USA

Duoen er ikke helt uerfaren i Supercar heller. For ti år siden kjørte faktisk Ola Frøshaug to EM-runder i Per Eklunds bil. I 2015 fikk også Thomas Bryntesson kjøre den siste avsluttende runden i VM i bilen til Per-Gunnar (PG) Andersson.

Dessuten var Frøshaug og Bryntesson for en uke siden i Orlando i USA på en tredagers test på Sebring og kjørte en identisk Ford Fiesta som de selv skal kjøre.

– Det var en vellykket test. Utrolig moro. Bilen var rå å kjøre. Thomas fikk bestetid av oss, forteller Ola Frøshaug, og forteller også at Formel 1-stjernen Jenson Button var på banen samtidig. De hadde fellesmåltider sammen.

– En ordentlig jordnær kar. Ingen nykker der i gården, forteller Frøshaug om møtet.

Saken fortsetter under bildet.

 

For NMK Trøgstad-førerne går det raskt mot sesongstart. 31. mars braker det løs med første EM-runde i Barcelona. Deretter går det slag i slag fram til slutten av september.

For Ola Frøshaug som egentlig skulle legge opp, blir det en travlere sesong en noen gang, skulle man tro.

– Nei, faktisk ikke. Nå skal jeg ikke skru lenger. Bare komme med hjelmen i hånda og kjøre bil. Tidligere har det stort sett gått i ett mellom løpshelgene, hvor jeg har stått på hodet og skrudd bil. Nå får jeg plutselig tid til andre ting mellom testing og løp, smiler den daglige lederen på E18 Lastebilservice i Askim.

Skal kjøre for svensk team

Teamet som skal drifte bilene til duoen er svenske JC Raceteknik. Teamsjef er Joel Kristoffersson. 26-åringen er til tross for sin unge alder, meget erfaren. Han begynte allerede som 14-åring å skru for rallycrossføreren Kenneth Hansen. Senere har han hjulpet førere som Liam Doran og Travis Pastranas. Teamsjefen har stor tro på den duoen Bryntesson/Frøshaug.

– Å få jobbe med disse to førerne kjennes veldig bra ut. Thomas er en utrolig dyktig sjåfør som vi ser et kjempepotensial i. Han har levert i Supercar Lite, og kommer nå å få muligheten til også å prestere i Supercar. Ola har med seg bra resultater i supernasjonal, der har han vist seg som rask. Med disse har vi en toårig plan. Det første året blir et slags læreår. Til tross for det, kommer vi som vanlig til å sikte høyt og målet er å være på pallen på slutten av sesongen, mener Joel Christoffersson.

Løpskalender RallyX Nordic
22 april: Grenland, Norge
3 juni: Arvika, Sverige
17 juni: Solvalla, Sverige
19-20 augusti: Nysum, Danmark
9 september: Götene, Sverige
23 september: Strängnäs, Sverige

Løpskalender Supercar-EM
31 mars: Barcelona, Spanien
9 juni: Hell, Norge
30 juni: Höljes, Sverige
1 september: Lohéac, Frankrike
15 september: Bikernieki National Sports Base, Lettland