SKIPTVET: To skader på samme sted i skulderen forrige sesong, holdt på å ta knekken på endurokarrieren til André Wold Larsen. Men skjetvingen ga ikke opp, og har trent seg opp og er klar for en tøffere satsing en noen gang.
LES OGSÅ: Petter Solberg tilbake i rallybil – sendes på Volkswagen-test
– En skikkelig nedtur
– Jeg var maks uheldig i fjor og skadet skulderen på samme sted to ganger. Å få den andre krasjen i høst var som å få en hard høyre rett på haka. Det var en skikkelig nedtur og det så mørkt ut for videre satsing en stund. Men jeg har bukt tiden godt med rehabiliteringstrening i samarbeid med Olympiatoppen og føler nå jeg har fått en solid grunnmur for sesongen, forteller 30-åringen, og legger til:
– Enduro er jo blitt en livsstil for meg, så det skal tydeligvis mer til enn to avrevne AC-ledd i skulderen for å stoppe meg. Det viktigste er at jeg er tilbake på sykkelen og kan konkurrere igjen, men jeg har virkelig fått satt på prøve hvor mye dette betyr for meg, og det tar jeg med som noe positivt, sier landslagsføreren.
LES OGSÅ: Bekreftet: Henning Solberg kjører Mads Østbergs bil i Rally Sweden – lover «flat out»
Reiser til Spania
Allerede 1. februar setter han kursen mot Spania og treningsleir med landslaget, hvor planen hans er å kjøre noen lange økter og komme inn i kjørerytmen. Målet er å stille så godt forberedt som overhodet mulig når sesongen dras i gang med løpet Extreme XL Lagares i Porto i midten av mai.
– Dette løpet skulle jeg egentlig ha vært med på i fjor, men måtte stå over på grunn av skade. Er ikke dette verdens mest krevende enduroløp, så er det i hvert fall topp tre. Det kommer til å bli et sinnssykt show med kjøring midt i sentrum av Porto. Det er et løp som du har seks timer på å fullføre tre runder på. Landslagskamerat Ander Becker Johansen var med i fjor og klarte bare én runde. Så jeg er veldig spent på hvor brutalt dette løpet er. Gleder meg, forteller André Wold Larsen, som til daglig jobber som elektriker i Moss Elektro.
LES OGSÅ: Nå føler Oliver Solberg (16) at han kan gi full gass uten stor risiko
Stiller i ny serie
Løpet er første i en helt ny serie som skal kjøres som heter World Enduro Super Series. Serien består av åtte ekstreme enduroløp rundt om i Europa.
(Saken fortsetter under bildet.)
– Om jeg hadde fått sjansen til å kjøre hele serien, så hadde det virkelig vært en drøm som hadde gått i oppfyllelse. Det er mange løp på lista der som jeg har drømt lenge om å få kjøre. Men det koster. Skal jeg kjøre alt, havner jeg nok fort på et budsjett på 280.000 kroner. Og da er jeg ordentlig på sparebluss. Det er jo penger jeg ikke har per dags dato, så jeg må finne på noe lurt her om jeg skal klare det. Jeg har i hvert fall satt meg som mål å komme ut på minst tre av rundene. Viktigst er første løpet i Portugal, og gjøre det bra der. Det er det jeg har 100 prosent i tankene nå, sier han, og har troen på gode plasseringer i løpene han skal kjøre.
Går for topp 30
– Jeg vil tro at topp 30 skal være mulig i hvert løp. I første løp i Porto går jeg for topp 20 i hvert fall. Slik jeg har tolket reglene, så vil det bli gitt poeng til de 250 beste i hvert løp. Så det blir viktig å komme ut på flest mulige løp. Men det er mange med, og tøffe løp. Flere av rundene har over 1.000 startende. Gotland Grand National blant annet har over 3.000 startende. Men etter 36. plass i Megawatt i Polen i fjor, så bør jeg ha gode muligheter under årets sesong, mener han.
Og utstyret skal det i hvert fall ikke stå på. Han har fått til en god avtale med Spinnin’ Wheel på Mysen som er leverandør av sykkelmerket KTM.
– Jeg kommer til å kjøre det råeste du får av dempere til sykkelen, WP Conevalve og WP Trax. Dette kommer til å bli helt «værst», sier Skiptvet-mannen, som også har fått med Baastad Mekaniske og Magnetborrig på laget.
– Det er veldig givende med lokale firmaer, både nye og gamle, som vet hva jeg har vært igjennom og som likevel har trua på at jeg skal komme sterkere tilbake, smiler han.