«Lærerne er opprørte og fortvilte over forskjellsbehandlingen de opplever»

Av
DEL

LeserbrevFor en tid tilbake gjorde fylkespolitikerne i Østfold et vedtak om at det skal innføres parkeringsavgift ved alle fylkeskommunale eiendommer. Dette er så vidt vi kan forstå et miljøpolitisk tiltak som skal oppmuntre til bruk av kollektivtransport framfor egen bil. Det er flott å ha så miljøbevisste politikere, men et godt miljøtiltak må ikke føre til stor forskjellsbehandling av fylkeskommunenes ansatte.

I Indre Østfold hvor Mysen vgs ligger, er det småbyer og bygdesamfunn, og det er langt mellom bybussene. Skolen vår har nesten 220 ansatte. Noen bor i skolens nærområde, men de fleste av oss har bosted andre steder i Østfold, i Oslo eller i Akershus. Og de fleste bruker bil til jobb. Ikke fordi vi er noen miljøsvin, men fordi vi ikke har andre reelle muligheter.

Les også: Katrin pendler daglig mellom Mysen og Ås – fortviler over kraftig prishopp i E18-bommene

La oss illustrere hvordan det vil bli å være ansatt i den miljøbevisste Østfold fylkeskommune med to eksempler. En av våre kollegaer bor i Ydersbotn i Akershus. Dersom hun skal ta kollektivtransport til jobb har hun bare et alternativ, nemlig skolebussen. I hennes stilling ligger ansvaret for å handle inn til kjøkkenundervisning. I perioder skal hun også ut å besøke elever som er i praksis rundt omkring i hele fylket. I begge tilfeller har hun fram til nå brukt egen bil til dette ettersom skolen ikke har biler de ansatte kan benytte seg av. Hvordan ser politikerne for seg at hun skal løse disse oppgavene i fremtiden?

En annen kollega bor i Trøgstad. Arbeidsdagen begynner vanligvis 08.15, og eneste alternativ er da 07.18 bussen. Det er den ordinære skolebussen som er ved skolen klokka 08.25. Første time starter klokka 08.30 så det vil bety å måtte gå rett i klasserommet fra bussen. Før han setter seg på bussen skal han levere barn i barnehagen på to forskjellige avdelinger. Selv om barnehagen ligger seks kilometer fra busstoppen kan det la seg gjøre, men det blir lange dager for barna ettersom buss hjem gjør at han tidligst kan hente mellom 16 og 16.30.

Les også: – Endelig slutt på køen på Elvestad

Kollektivtilbudet i vår del av fylket er skammelig dårlig utbygd, noe Regional transportplan tydelig viser. Her beskrives kollektivtilbudet i vår del av fylket slik: Tilbudet er hovedsakelig tilpasset behovet for skoleskyss. Utover dette dekkes rutetilbudet langs E18 på strekningen mellom Ørje og fylkesgrensen mot Akershus av ekspressbusser. I tillegg er det regionale ruter på relasjonene Askim–Moss, Askim–Sarpsborg, Ørje – Halden og Mysen – Sarpsborg – Halden. I tillegg til dette er det to byruter i Askim med timefrekvens på dagtid. Til tross for at transportplanen fastslår at mer enn 20.000 arbeidstakere fra de fire regionene i Østfold, samt Oslo og sørøstre del av Akershus daglig pendler til Indre Østfold, er ikke vår region nevnt med et ord i de prioriteringene som transportplanen legger til grunn.

Lærerne ved Mysen vgs er opprørte og fortvilte. Opprørte fordi vi opplever at fylkeskommunen forskjellsbehandler sine ansatte, og fortvilte fordi vi ikke ser at vi har noe annet valg enn å betale den parkeringsavgiften som vil komme. Før vi kan benytte oss av mer miljøvennlige alternativer enn privatbil må det finnes et reelt kollektivtilbud.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags