Maksimal design

Av

Ornamenter og organisk design: I disse mp3-tider blir platecoverne stadig mer forsseggjorte.

DEL
<div id='netboard-1'> <script> googletag.cmd.push(function() { googletag.display('netboard-1'); }); </script> </div>

Få Smaalenenes Avis i 5 uker for kr 5!

Norske coverdesignere vekker oppsikt internasjonalt. Ikke minst Martin Kvamme, som er aktuell med Turbonegers og Magnets siste album. Kvamme har også artister som Bertine Zetlitz, Kaada og Tomahawk på kundelista, og i London har et museum for samtidsdesign hengt opp et av Magnet-coverne hans. Nå synes Kvamme det er gode tider for coverdesign:

– Utseendet på plater skifter i tråd med de generelle trendene i design og estetikk. Som musikken i seg selv skal det nå være pompøst og ornamentert. Det synes jeg er gøy. Jeg liker å lesse ned coverne med elementer, sier Kvamme, som i likhet med kompisen, oppdragsgiveren og den gamle Faith No More-vokalisten Mike Patton, er erklært maksimalist.

Internasjonal respekt

Kjell Ekhorn er norsk designer i London-byrået Non-Format. Han forteller at norske platecovere – laget av folk som Kvamme, Kim Hiorthøy og Rune Mortensen – blir lagt merke til i utlandet, og har bidratt til å snu trendutviklingen fra steril datagrafikk tilbake til et mer organisk uttrykk.

– Designtrender spottes først på platecovere, fordi designerne ofte får stor frihet. Og akkurat nå er det en motreaksjon mot det sene nitti-tallets rene, men harde design, der det helst bare skulle være tekst i en enkel font oppe i hjørnet, forklarer Ekhorn.

Den håndtegnede ornamenteringen på den internasjonale utgaven av Hanne Hukkelbergs debutalbum er et godt eksempel. Coveret står Ekhorns byrå bak, i likhet med mange andre plater som kommer på små og uavhengige britiske labler.

Röyksopp

Et annet eksempel på trenden er det nye Röyksopp-albumet, " The Understanding" (i butikkene fra 27. juni). Her er det lite ved det visuelle som vitner om datamaskiner og elektronika.

– Det forrige Röyksopp-albumet hadde et cover som var litt tja-tja. Men jeg ble begeistret da jeg så hva elektronikaduoen hadde valgt denne gangen. Dette er utrolig bra, og det er tydelig at det er noen med peiling som har laget det, kommenterer Martin Kvamme.

– "The Understanding"-coveret har ikke noe typisk elektronika-utrykk. Men det er bare den hardeste klubbmusikken som tviholder på den estetikken. Dette er noe eget, mener Kvamme.

For det gjelder å skille seg ut i platebutikk-hyllene. Og da kan det funke å gå motsatt vei av trendene – slik Coldplay, på tross av sin pompøse musikk, har gått for et minimalistisk cover på "X&Y". Det siste Turboneger-coveret, som Kvamme står bak, er også strippet ned til et enkelt bilde og en spesialtegnet logo.

<div id='outstreamvideo'> <script> googletag.cmd.push(function() { googletag.display('outstreamvideo'); }); </script> </div>

Totalopplevelse

– Coverdesign skal fortelle noe om musikken, sjangeren og innholdet på plata, og bidra til en best mulig totalopplevelse, sier Rune Mortensen, viden kjent for sine smakfulle covere for blant annet selskapet Smalltown Supersound.

Martin Kvamme er, på sin side, lite opptatt av sjangerkonvensjoner. Forskjellen er ikke nødvendigvis stor på å lage et rock-cover og et hip hop-cover, mener han. – Det handler om å ha et godt konsept. Og om den siste finishen.

– Artisten må alltid være i fokus, supplerer Magnus Rakeng i Melkeveien Designkontor, som blant annet har formgitt plater for a-ha, Bjørn Eidsvåg og Gåte.

– Mange designere er så opptatt av å markedsføre seg selv at de glemmer det de skal selge er en artist, hevder Rakeng.

Ekstra flid

De fleste norske plateproduksjoner har så lave budsjetter at coverdesignerne gjerne jobber for knapper og glansbilder. Likevel er det mange som legger ekstra flid i slike jobber, tror Martin Kvamme, fordi de synes dette er så moro å jobbe med.

– Særlig for små artister er det viktig å ha et bra cover. Det er ofte det eneste folk ser av dem, i motsetning til store artister – der musikkvideo er mye viktigere for å etablere et visuelt uttrykk, poengterer Martin Kvamme.

Send inn tekst og bilder «

Vi vil gjerne høre om smått og stort som foregår i distriktet. Hjelp oss å være overalt!

Artikkeltags