Erik (69) har bygget sine egne gitarer siden han gikk på skolen

Gitarspesialisten: Eirik Aaser med en av sine gitarer, en fiolininspirert klassisk gitar.

Gitarspesialisten: Eirik Aaser med en av sine gitarer, en fiolininspirert klassisk gitar.

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Shadows og Beatles var idolene, men plankegitar var ikke noe en skoleelev kunne koste på seg.

DEL

ASKIM: Eirik Aaser (69) blir nesten andektig når vi snakker om gitarbygging, for han er ikke bare en gitarbygger, men en lidenskapelig sådan. I glasskapet i kjellerstua står 12–15 instrumenter. Alle blinker i lakken, og på noen har han lagt inn perlemor. I første rekke står den røde plankegitaren, slike Shadows brukte da han som skoleelev ble hekta på gitarspill.

– Min første gitar laget jeg på sløyden. Sløydlæreren inspirerte oss, og det ble faktisk en gitar ut av det. Kvaliteten var kanskje litt så som så, men det ga meg blod på tann, og etterpå har det blitt en rundt 25 forskjellige gitarer. Noen har jeg beholdt, andre har jeg solgt, forteller Eirik og lar fingrene kneppe på gitarstrengene. Musikkgenene fikk han i vuggegave, og trekkspill var det første instrumentet han lærte å spille.

Treff i kjelleren

Musikken har i mange år også vært en god biinntekt. I dag mest til hygge og kos.
– Åge Løkke og jeg spilte sammen i mange, mange år. Jeg har spilt sammen med de aller fleste i distriktet, forteller Eirik Aaser og understreker at det i alle år har vært og fortsatt er et stort musikkmiljø i Indre Østfold. Og det har også blitt mange jamkvelder i kjelleren i Arnulf Øverlands gate i Askim med blant andre Arild Evenby, Svein Erik Lunde og gjengen.

– Og så spiller jeg gitar sammen med gamlekara i Eldrebølgen. Det er faktisk veldig artig, sier mannen som har solgt trekkspillet og nå bare knepper på gitarstrengene.

Eirik kan det meste om gitarer og gitarbygging, og vi forstår at gitarbygging er en vitenskap i seg selv. Her er det langt fra å lime sammen trebiter og sette på noen strenger. Her er det snakk om lydbilde, plassering av mikrofoner og knapper for å få best mulig lyd. Så i skapet i kjelleren står de alle, jazz, akustisk og plankegitarer, og samtlige bærer signaturen «EAA».

– Det er en skikkelig god følelse å spille på noe en har laget selv. Bonusen er at jeg kan modifisere instrumentet slik at det passer meg og min spillestil, sier Eirik og stryker hånda over den blanke gitarkassa.

– Instrumentet slik vi kjenner det i dag er fra 1600-tallet, men gitaren er langt eldre enn det, forteller 69-åringen.

Fender-inspirasjon

Mannen har lest kilovis med historiebøker og i årevis studert tegninger på oppbygging av gitarer.
– Gitaren er et av de viktigste instrumentene i blues, country, rock og mange former for popmusikk.

Tonene frambringes av vibrasjoner i strengene og forsterkes ved hjelp av en elektrisk forsterker, som kan forandre lydstyrken og kvaliteten. Den første elektriske gitaren ble brukt i jazzmusikken på midten av 1900-tallet. Fender er min favoritt, og det er ut fra hans ideer jeg arbeider, sier Eirik og viser tegninger og forklarer hvordan man bygger. Og det å bygge er et godt stykke håndverk.

– Å forme treet er en prosess. Treet må legges i vann, og når det har blitt så mykt at det kan formes, skal det i en form. Det er artig, sier Eirik Aaser, som også er en ettertraktet mann når det gjelder reparasjon av kollegenes instrumenter.

Send inn tekst og bilder «

Vi vil gjerne høre om smått og stort som foregår i distriktet. Hjelp oss å være overalt!

Artikkeltags