Elevrådsleder er fornøyd med opplegget, men elever savner noe: – Kunne vært bedre

KREATIVITET: Fra venstre: Lone Gundersen, Thea Carlsen, Elida Minge, Borghild Østby og Thea Ringstad. De ønsker mer kreative fagdager.

KREATIVITET: Fra venstre: Lone Gundersen, Thea Carlsen, Elida Minge, Borghild Østby og Thea Ringstad. De ønsker mer kreative fagdager.

Forrige uka var det temauke med temadag på Mysen VGS. Dette mener noen av elevene om tiltaket.

DEL

– Jeg synes det kunne vært et mer kreativt opplegg. Ikke bare sitte å se på en dokumentar i to timer, men kanskje lage tankekart over hva man føler og litt sånt. Litt praktiske oppgaver, sier Lone Gundersen (15) fra Hærland.

Hun, Thea Carlsen, Elida Minge, Thea Ringstad og Borghild Østby, alle (16) og fra Trøgstad, som sitter sammen i kantina når Smaalenenes Avis møter de, hadde på lik linje som resten av Mysen videregående skole temauke forrige uke med fokus på «folkehelse og livsmestring».

Frisbee og tok bilder

Jentene synes det er viktig å lære om temaet.

– Det er et veldig aktuelt tema, så det er fint å lære om det, sier Carlsen.

– Det var litt interessant med dokumentaren, men den ble litt lang så det ble litt kjedelig etterhvert, sier Gundersen.

De gjorde også andre aktiviteter.

– Vi spilte frisbee og tok bilder til en bildekonkurranse. Det var gøy, sier Østby.

De synes temadagen er viktig.

– Det er viktig å ha fokus på viktige temaer, og å gjøre noe annet enn vanlig skole, sier Carlsen.

– Når det gjelder psykisk helse er det viktig for at alle skal kunne vite hva psykisk helse er og hvordan det går av å forbedre det, sier Østbye og de andre er enige.

– Nyttig

Noor Grøndal Elsness (18) er elevrådsleder ved Mysen videregående skole. Hun sier at elevrådet blant annet har bidratt med hvordan temadagen kan planlegges.

– Det er viktig at fagdagene er gjennomførbare for elevene. Vi har vært opptatte av at lærerne skal variere opplegget, sier Grøndal Elsness.

Det har vært foredrag fra blant annet politiet og om økonomi.

– Det er viktig at temaer som økonomi også har blitt tatt opp, som å betale regninger. Det gir livsmestring, sier hun.

Hun synes det er bra at skolen prioriterer å ha fagdager.

– Jeg synes det er veldig nyttig. Det er fint å ha en dag som kan brukes til temadager. Min oppfatning er at elever og elevrådet er fornøyde med at noen av fagdagene blir brukt til fagdager, avslutter elevrådslederen.

12 ulike opplegg for elevene

Det er to grunner til at Mysen videregående skole har temauker som ender med en hel temadag.

– For det første er det fagfornyelsen som sier at vi skal ha tverrfaglige temaer, og et av de temaene er «folkehelse og livsmestring». Det er også fordi ungdommene som går på skolen skal ha fokus på hva man kan gjøre for å få en god helse, eller opprettholde den gode helsa man har. Og om det er noe man kan lære for å meste livet, forklarer Merete Gimle Labråten på Mysen videregående skole.

(Saken fortsetter under bildet)

TEMAUKE: Merete Gimle Labråten på Mysen videregående skole forteller om temauken.

TEMAUKE: Merete Gimle Labråten på Mysen videregående skole forteller om temauken.


– Det kommer til å være to temauker til i løpet av skoleåret som heter «demokrati og medborgerskap» og «bærekraftig utvikling», sier hun og legger til at opplegget har vært litt ulikt for ulike trinn.

– Russen har hatt et foredrag som ingen andre har fått om rus og russetid, og VG1 har hatt om «min livsstil», en undersøkelse som går på helsa, hvor man får ut en profil på om man sover nok, spiser nok, har man nok fysisk aktivitet, og så har de jobbet med det i forhold til ting man bør sette seg som mål å forbedre. Ellers har alt vært likt.

– Det har vært 12 ulike undervisningsopplegg som lærerne har plukket ut fra. Så klassene har nok hatt ulike ting. Det har vært litt forskjellig, for noen klasser har ikke så mange timer med dette, mens andre har brukt mange timer, sier hun.

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken