Venstre: – Elbiler bør kanskje betale bompenger på E18

Ingunn Herstad Hensel mener at elbiler bør betale i noen bomstasjoner.

Ingunn Herstad Hensel mener at elbiler bør betale i noen bomstasjoner. Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel

Ingunn Herstad Hensel (V) har kjørt elbil i et halvt år. Hun mener at elbiler ikke bør slippe unna i alle bomstasjoner.

DEL

EIDSBERG: – Et av insentivene for å få folk til å bytte til elbil er at de slipper å betale bompenger, forklarer Herstad Hensel.

– Men bomstasjoner på veier som E18 er der for å betale for veien? Står vi ikke da i fare for at de som ikke har råd til å bytte til elbil, må betale for veinettet til de som har råd til å bytte?

– Det finnes to typer bomstasjoner. Bomringen rundt Oslo er der for å regulere bymiljøet. Bomstasjonene på E18 er der for å betale for veien. Det kan godt være at elbiler bør betale i den siste typen bomstasjon.

Les også: Nå får også elbiler p-bøter om de står her uten å lade

Populært bytte

– Hvorfor byttet du til elbil?

– Det er en miljøtanke bak det, men det er først nå elbilene har fått lang nok rekkevidde til at jeg turte å bytte. I tillegg er jeg Venstre-dame og syntes jeg burde prøve. Ta for eksempel siste møte i styret som forbereder sammenslåingen av Venstre i Indre Østfold, vi kom i fire biler, to elbiler, en hybridbil og en diselbil. Hun som kjørte dieselbilen har forresten nettopp kjøpt en elbil.

(Saken fortsetter etter bildet)

Ingunn Herstad Hensel mener at elbiler bør betale i noen bomstasjoner.

Ingunn Herstad Hensel mener at elbiler bør betale i noen bomstasjoner. Foto:

Les også: Det blir prissjokk på elbiler om Siv Jensen får «nei» på dette brevet

Rekkevidde-angst

– De første ukene med elbil var det litt stress og jeg fulgte nøye med på hvor mye strøm jeg hadde. Jeg kjørte mye i jobben min og en liten stund lurte jeg på hvor smart det hadde vært å bytte til elbil. Men så fikk jeg grepet på det og ville ikke bytte tilbake.

– Er det noe som har overrasket deg?

– Livet mitt har blitt mer avslappet. Jeg må planlegge dagene mine etter hvor jeg kan lade bilen. Når jeg ikke får ladet på kommunehus og lignende, så må jeg lade på ladestasjoner. Da får jeg noen minutter til å ta noen telefoner og svare på noen e-poster. I tillegg får jeg spist ordentlig lunsj, før kunne det hende at det bare ble en pepperkake i bilen.

Les også: Bilverkstedseier Linda: – Det er utrolig frustrerende at mange seriøse bedrifter går konkurs på bekostning av kriminelle

Problemer med underkjølt regn

– Hva er det vanskeligste med en elbil?

– Appene som viser hvor man kan lade bilbatteriene kunne godt vært bedre oppdatert. Et annet problem er at karosseriet på elbilene ikke varmes opp av motoren. Det gjør at det kan legge seg et lag med is på panseret, lyktene og skiltet foran på bilen når det er underkjølt regn. Luken for ladning er også foran på bilen og kan fryse igjen. Når det skjer må jeg gi den et par dunk for å åpne den.

Kjøretur i total stillhet

– Hva er det beste med en elbil?

– Jeg elsker at det er helt stille når jeg kjører. Når jeg ikke må snakke i telefonen, så nyter jeg kjøreturene i stillhet.

Artikkeltags