«Det er trolig bare ett tiltak som kan gi en annen hverdag for mange tusen IØ-pendlere»

TÅLMODIGE: Togpassasjerene på Østre linje kan håpe på bedre tider når Follobanen åpner in 2021.

TÅLMODIGE: Togpassasjerene på Østre linje kan håpe på bedre tider når Follobanen åpner in 2021. Foto:

DEL

LederManglende punktlighet på Østfoldbanen og Østre linje ergrer både de reisende, Bane Nor og NSB. De tørre tall viser at Østfoldbanen var blant banene, strekningene som hadde lavest punktlighet. Og lavest var punktligheten når flest brukte tog, i rushtiden. Den lave punktligheten gjelder både Intercitytogene på Vestre linje og lokaltogene på Østre linje. At passasjerene er misfornøyd vet vi. Det framkommer av NSBs egne kundeundersøkelser. På landsbasis får NSB en tilfredshetscore på 72 poeng. På Østre linje har kundene gitt en score på 55 poeng. Det er den laveste scoren blant alle linjene på Østlandet, og er langt under snittet i Norge. Tallene er fra den siste undersøkelsen som ble gjort i september i 2018.

LES OGSÅ: Togpassasjerene på Østre linje er de minst fornøyde NSB-kundene

Bane Nor og NSB arbeider hardt for å sikre en bedre punktlighet. Men realistisk sett spørs det om det blir vesentlig bedre før i slutten av 2021 når Follobanen åpner. Strekningen Oslo-Ski er per dato en flaskehals, og oppstår det en forsinkelse i rushtiden så forplanter det seg til en rekke tog på Østfoldbanen. Og utfordringene Bane Nor og NSB har på Skøyen stasjon med en rekke teknisk feil forplanter seg til Østfoldbanen og Østre linje. Det kan hende at de tekniske problemene ved Skøyen stasjon kan bli rettet opp raskt, men strekningen Oslo- Ski vil fortsatt være en flaskehals med liten kapasitet. Og det blir trangt på få tog når Holmlia er en av NSB og Bane Nors mest trafikkerte stasjoner.

LES OGSÅ: 1.686 timer forsinkelse på Østfoldbanen så langt i år – nå krever hun reduserte billettpriser som kompensasjon

Follobanen, som også Østre linje vil gå når den åpner mot slutten av 2021, er derfor trolig det eneste tiltaket som kan gi en annen hverdag for de mange tusen som daglig pendler til og fra Indre Østfold til Oslo og Akershus med toget. Noen andre tiltak vil kunne bedre situasjonen noe, og Bane Nor og NSB jobber på spreng for å redusere feil og mangler. Men det er faktum at jernbanen i Norge har et etterslep på 18–19 milliarder kroner. Med andre ord kom ikke satsingen dagens regjering gjør en dag for tidlig. Men togpassasjerene langs Østre linje må fortsatt utvise tålmodighet, og NSB kan ikke forvente økt kundetilfredshet på Østre linje før Follotunnelen åpnes i 2021.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags