«Vi trenger et bedre og mer stabilt kollektivtilbud for Indre Østfold»

DEL

Lokale nyheter – 5 kr for 5 uker

LederE18-drømmen er i ferd med å realiseres. Det er i hovedsak takket være at kommuner og en region klarer å stå samlet i kampen. Men det er fortsatt mange kamper å ta for regionen Indre Østfold. Kamper som krever det samme samholdet for å få det trykket som må til med tanke på gjennomføring.

LES OGSÅ: – Pass på hvor du kjører i nytt kryss

Sist helg kom regjeringspartiene omsider til enighet om et budsjettforslag for 2017. Det som foreligger nå innebærer omprioriteringer til en sum av 7,3 milliarder kroner sammenlignet med det som var regjeringens utgangspunkt. Den største endringen finner vi innenfor temaet samferdsel. 1,6 milliarder kroner er tilført til tog og kollektivtrafikk. På pressekonferansen som de fire partiene holdt etter at forliket var klart, sa finansminister Siv Jensen at det nå ligger penger til E18-strekningen mellom Retvet og Vinterbro. Dette er et meget viktig signal om å få kommet videre i Follo, og at vi slipper å vente på Nasjonal Transportplan med å bli helt sikre.

LES OGSÅ: KrF-Line: – E18 i Follo er inne på neste års statsbudsjett

Men vi trenger et bedre og mer stabilt kollektivtilbud for Indre Østfold. I dette bildet er jernbanen viktig. Her er det satt av 400 millioner ekstra til drift og vedlikehold, 280 millioner til planlegging og 150 millioner til investeringer. Her er det viktig at regionen igjen klarer å stå samlet i kampen for Østre linje. Det skal også kjempes for at denne strekningen kommer med i prioriteringene som skal gjøres for videre utbygging av jernbanen. Dette er viktig for å skape fortsatt befolkningsvekst og et bedre grunnlag for å etablere næringslivsvirksomhet i vårt distrikt.

LES OGSÅ: «Det er uholdbart at det ikke var noe tilbud til pendlerne langs Østre linje i går»

Det nye statsbudsjettet har mye positivt innhold for vår region. Dette gleder vi oss selvfølgelig over. De ekstra rundene som er gått mellom de fire samarbeidspartiene har slått positivt ut.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags